Mölndalsbon Evelina Lindgren, aPak är Årets Företagare i Sverige 2021!

Mölndalsbon Evelina Lindgren, tredje generationens VD på familjeföretaget aPak kan efter delseger på först lokal och sen regional nivå titulera sig den prestigefyllda titeln Årets Företagare i Sverige 2021.

– Det driv Evelina Lindgren har påvisat genom sitt ledarskap och innovationskraft har gett resultat. Hon kombinerar ett modernt ledarskap och hållbar omställning med att axla en roll som gått i generationer och skapat nya arbetstillfällen, inte bara i Mölndal utan även i Eskilstuna. Evelina är helt klart en värdig vinnare och vi är så stolta över att ha henne i Västra Götaland, säger Mikael Erlandson, regionchef för Företagarna i Västra Götaland.

Evelinas drivkraft är att driva lönsamma bolag som mår bra och samtidigt har personal som trivs och mår bra. Hon brinner för hållbarhetsfrågor och har sett till att samtliga inom bolaget gått en gedigen hållbarhetsutbildning inriktad på FN:s globala mål. Investerat i fullskaliga solcellsanläggning som minskat elförbrukningen med 80 procent samtidigt som hon har dubblat företagets omsättning.

Andraplats går till Helena Stenström, Lovisa Stenström och Per Stenström – Bertegruppen, i Halland och tredjeplats går till Jenny Harlen och Malin Sairio - BokashiWorld in Sweden, i Värmland.

Juryns motivering
Med en stor dos innovationskraft sätter Årets Företagare ribban för hållbarhet högt och är en sann inspiration och förebild. Vår vinnare går i bräschen och driver utvecklingen för en hållbar omställning framåt. Årets Företagare har på kort tid fördubblat omsättningen och skapat en framgångssaga där utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Med ett modigt ledarskap och en utgångspunkt i att medarbetarna är bolagets hjärta och viktigaste resurs, har vår vinnare tagit hela bolaget mot deras gemensamma mål.

Om Årets Företagare
Utmärkelsen Årets Företagare har gamla anor. Redan för över 80 år sedan delades föregångare till dagens utmärkelse ut. Från mitten av 1980-talet har Årets Företagare korats lokalt och sedan 2007 väljs även en vinnare för hela landet.

Årets Företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare. Alla branscher kan premieras samt företagande inom olika tjänstesektorer.

• mikael erlandsson
  • #4av5jobb
  • årets unga företagare
  • årets företagare

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.

Pressjour Företagarna