Ny podd: Ahlvarsson om modebranschen

I veckans avsnitt av podden #4av5jobb träffar vi Frida Ahlvarsson, modedesigner och grundare av Ahlvar by Frida Ahlvarsson. Hon startade sitt företag med över tio års erfarenhet från modebranschen i ryggen. I podden berättar Frida om sin resa som företagare.

– Som anställd tyckte jag att det var lagom kul att gå till jobbet och lagom kul att gå hem. Som företagare är det höga berg och djupa dalar. Numera handskas jag bättre med de motgångar jag möter. Och jag vet att jag kommer vara företagare inom modebranschen för all framtid, säger Frida Ahlvarsson som redan nu blivit listad som moderookie av Damernas värld.

Svenska modebranschen är växande och sysselsatte nästan 55 000 personer under 2012 enligt en rapport från Tillväxtverket.

– Min erfarenhet som anställd har varit en nyckel för att lyckas. Det är viktigt att hitta smarta lösningar för att hålla kostnaderna nere. Just nu samarbetar jag tillsammans med andra företagare istället för att anställa och tillsammans med fotostudenter som får chansen att bygga sin portfolio när de hjälper mig , berättar Frida Ahlvarsson.

Företagarnas podcast-serie #4av5jobb möter företagare som inspirerar med sina erfarenheter och kunskaper. I tidigare avsnitt har bland andra Per Holknekt, Mernosh Saatchi och Linda Krondahl deltagit.

Lyssna på avsnittet