Ny rapport: Ge oss genomtänkta förslag, inte löften om guld och gröna skatter

Idag släpper Företagarna rapporten Guld och gröna skatter som granskar politiken för grön omställning på djupet, med särskilt fokus på de gröna skatterna och teorin bakom det som kallas grön skatteväxling.

Rapporten visar att skatter kan fungera som ett verktyg för att prissätta miljöskadliga utsläpp, men då krävs att politiken är tydlig med gröna skatters syfte och att skattens utformning uppnår de avsedda effekterna. En granskning av nuläget visar att skatteväxlingen snarare är överfinansierad, vilket är oroväckande då det riskerar att undergräva systemets trovärdighet på sikt.

- Vi kan konstatera att det saknas ett politiskt helhetsperspektiv i arbetet med den gröna skatteväxlingen, säger Patrick Krassén, skattepolitisk expert på Företagarna och en av rapportförfattarna.

- Vi vill se resultat i form av minskad miljöpåverkan, inte höra fagra löften om guld och gröna skatter, säger Philip Thunborg, expert inom hållbarhet och infrastruktur på Företagarna och den andra rapportförfattaren

Teorin om grön skatteväxling innebär att höjda skatter på miljö- och klimatskadliga aktiviteter växlas mot sänkta skatter på sysselsättningsskapande aktiviteter. Unika beräkningar i rapporten visar dock på att den gröna skatteväxlingen i Sverige inte är balanserad, utan riskerar att dra över i skattehöjningar - något som framförallt skadar landets företag.

- Sveriges småföretagare står redo att bidra till den gröna omställningen, men de vill också känna att bördan som läggs på dem är rättvis, säger Philip Thunborg.

Granskningen visar att ett antal skatter i Sverige som kallas för miljöskatter i själva verket är ineffektiva verktyg för minskad miljöpåverkan. Kemikalieskatten på mode och skor tillför betydligt mer administration och snedvriden internationell konkurrens än den faktiskt bekämpar angivna kemikalier. Plastpåseskatten riktar sig mot plastpåsar samtidigt som alternativen på många sätt är sämre ur miljöperspektiv. Listan kan göras lång. Regeringen har här ett stort ansvar i att skapa konsekventa och fungerande verktyg för att minska negativ miljöpåverkan.

- Rätt utformade kan gröna skatteväxlingar bidra till minskad miljöpåverkan, ökad innovationstakt och lägre skatter på företagande och jobb. Fel utformade skatter har vi kort och gott inte råd med, säger Patrick Krassén

I rapporten framgår att de gröna skatteväxlingarna som ingår i januariavtalet inte föregåtts av det nödvändiga omfattande förarbetet och de noggranna beräkningar som behövdes. Detta blir också tydligt i skatteförslagen som sedan januari 2019 har lagts fram av regeringen och samarbetspartierna – de baseras i mycket liten utsträckning på en genomarbetad helhetstanke om hur den gröna skatteväxlingen ska gå till.

- Det finns en risk att den gröna skatteväxlingen inom ramen för januariavtalet är påtagligt överfinansierad. Regeringen och samarbetspartierna måste säkerställa att de skattesänkningar som ingår i växlingen faktiskt genomförs under mandatperioden, avslutar Patrick Krassén.