Polisen allt populärare bland företagare

Polisen är den enda myndigheten som höjer sitt förtroende och får högre betyg vad gäller service och bemötande bland företagen, det visar Företagarnas myndighetsranking 2019.

− Polismyndighetens goda resultat har troligen att göra med två aspekter, dels förbättrad handläggning av tillståndsärenden, dels ett stort fokus på trygghetsfrågan där polisen så klart spelar en mycket viktig roll för företagen, säger Helena Fond, ansvarig för regelförenklingsfrågor på Företagarna.

Digitalisering ger goda resultat

Skatteverket och Bolagsverket står likt tidigare undersökningar stadigt högst i kurs bland företagen både vad gäller förtroende och service och bemötande. Detta menar Helena Fond bland annat har att göra med digitaliseringsarbetet som skett på myndigheterna.

− Både Skatteverket och Bolagsverket har gjort ett målmedvetet och avsiktligt arbete för att underlätta företagens kontakter med deras verksamheter, särskilt på den digitala sidan. Detta arbete har burit frukt och är en ledande orsak till att företagen ger dem goda omdömen, säger Helena Fond.

Bottenresultat för Migrationsverket – men få företagare har kontakt

De fyra myndigheter som får lägst omdöme vad gäller service och bemötande, såväl som dåliga förtroendesiffror, är i fallande ordning Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket.

− Relativt få företagare har kontakt med Migrationsverket men de som har kontakt har ingen positiv bild av myndigheten. Det handlar troligen om företagare som stött på stora problem när de behövt rekrytera eller behålla arbetskraftsinvandrare i sina verksamheter, säger Helena Fond.

Försäkringskassan backar mest

Försäkringskassan får sitt sämsta resultat sedan mätningarna inleddes 2004. Med ett betyg på 2,2 i förtroende och 2,3 i service och bemötande (på skalan 1–5) är det en avsevärd minskning från myndighetens högsta notering på 2,9 i motsvarande undersökning 2013.

− Försäkringskassan har en resa att göra för att öka sitt förtroende och sin service mot företagare. Det kommer samtidigt krävas att politikerna ger dem rätt förutsättningar, och att socialförsäkringssystemet bättre anpassas efter de som är företagare, avslutar Helena Fond.

Ta del av alla resultat och läs undersökningen på Företagarnas hemsida

OM UNDERSÖKNINGEN

Enkäten skickades ut i april 2019 till 3 363 deltagare i Företagarnas panel. Av dessa svarade 30 procent på enkäten. Studien genomfördes av Företagarna och följande underlag består av företagares svar på dessa tre formuleringar;

• ”Med utgångspunkt från dina erfarenheter vill vi att du betygsätter följande myndigheter utifrån service och bemötande på en skala 1–5, där 1 betyder mycket dåligt och 5 betyder mycket bra”.
  • ”Med utgångspunkt från dina erfarenheter vill vi att du betygsätter följande myndigheter utifrån ditt förtroende till dem på en skala 1–5, där 1 betyder mycket lågt och 5 betyder mycket högt”.
  • ”Har du behövt ägna tid och resurser på att lämna uppgifter till följande myndigheter?”

De bedömda myndigheterna är Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Bolagsverket, Försäkringskassan, Skatteverket, respondentens kommun, Lantmäteriet, Migrationsverket, Polisen, Statistiska Centralbyrån (SCB) och Transportstyrelsen.

Med hjälp av en modell baserad på SCB:s statistik på antal företagare i Sverige korrigeras urvalet så att det liknar den nationella företagarstrukturen. Detta görs genom att korrigerande vikter räknas fram för olika företagsstorlek (antal anställda), kön, ålder och bransch.

• #4av5jobb
  • analys och opinion
  • politik analys opinion

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.

Helena Fond

Näringspolitisk expert Regelförenkling 070-717 70 19