Småföretagarbarometern 2015: Småföretagen ser positivt på framtiden men det finns stora tillväxthinder

Småföretagskonjunkturen har utvecklats positivt och småföretagen ser ljust på framtiden. Förväntningarna inför kommande år pekar på en förbättrad tillväxttakt och 9 av 10 småföretag uppger att de vill växa och cirka 7 av 10 ser bra möjligheter att växa. Men småföretagen upplever också att det finns tillväxthinder som gör att de inte kan expandera.

- Årets rapport var positiv läsning och bekräftar den känsla jag får förmedlad från våra medlemmar, landets sparbanker. Att det sedan är tufft att vara företagare och att många trösklar finns kvar att hantera, var kanske inte helt oväntat, säger Öivind Neiman, vd, Sparbankernas Riksförbund.

Sysselsättningen har ökat sedan 2013 års rapport och trenden är fortsatt positiv. Totalt säger nästan vart femte företag (19 procent) att man ökat personalstyrkan det sista året medan endast 9 procent av företagen dragit ner på personal under samma tid.

- Det är väldigt roligt att se att så många småföretagare är optimistiska inför framtiden. Samtidigt måste man nog vara det som småföretagare. Men småföretagarna upplever också en del hinder för att kunna expandera sin verksamhet, vilket oroar, säger Günther Mårder, vd, Företagarna.

Kompetensbrist, tuff konkurrens och höga arbetskraftskostnader är de största tillväxthindren, enligt småföretagen. Även politisk osäkerhet upplevs av många småföretag som ett hinder för expansion.

Det finns också en sektor som utmärker sig med lägre förväntningar på utvecklingen framöver, vård- och omsorgsföretagen. En sektor som också kännetecknas av en hög grad av kvinnors företagande och arbetsmarknadsdeltagande.

- Vårdföretagens utveckling har gått bra, men de är minst optimistiska av alla inför framtiden. Det beror framför allt på politisk oförutsägbarhet, där föreslagna begränsningar av vinstuttag inom välfärden bekymrar många, säger Günther Mårder.

Bland de branscher som redovisar bättre konjunktur i vårens mätning finns företag inom uthyrning, fastighetsservice, resetjänster och andra stödtjänster, andra serviceföretag, byggföretag och informations- och kommunikationsföretag. Förväntningarna är mest positiva i tillverkningsindustri och i andra serviceföretag, samt i enheter för kultur, nöje och fritid.

Det är också stora skillnader mellan länen. Bäst konjunktur anser sig småföretagen finnas i Gotland, följt av Blekinge och Västernorrland. Svagast konjunktur finns i Jämtland, Västmanland och Södermanland.

Lanseringen sänds LIVE på SVT.se från klockan 09-10.

Ta del av hela Småföretagsbarometern i bifogad fil samt på www.foretagarna.se/Smaforetagsbarometern/

För mer information. kontakta:

Terje Frennefalk
terje.frennefalk@foretagarna.se

Fakta:Småföretagsbarometern är Sveriges största konjunkturundersökning inriktad speciellt på småföretagskonjunkturen och har genomförts sedan 1985, senast gjordes undersökningen hösten 2013. I år är det 30 års jubileum. Denna gång omfattar undersökningen
4 000
företagare inom det privata näringslivet med 1-49 anställda. Småföretagsbarometern produceras i samverkan mellan Sparbankernas Riksförbund och Företagarna. Vid genomförandet av intervjuerna har Novus medverkat.

• arrangemang
  • politik analys opinion
  • småföretagsbarometern
  • ekonomi
  • nationalekonomi
  • politik
  • företagande
  • småföretag

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.