Småföretagare blir ny regionchef för Företagarna i Västernorrland och Jämtland-Härjedalen

I veckan har Joakim Sjöstedt tillträtt som regionchef för Företagarna i Västernorrland och Jämtland-Härjedalen. Joakim kommer närmast från en vd-position på från företaget Good Decision, och ser fram emot att kavla upp ärmarna för att främja företagsklimatet i regionen.

– Att arbeta för att främja företagsklimatet och väcka nyfikenheten för entreprenörskap i regionen är både inspirerande och lockande. Eftersom jag har drivit mindre företag förstår jag många av de utmaningar som små- och medelstora företag kan ställas inför, och det ska bli kul att sätta tänderna i den utmaningen, säger Joakim Sjöstedt.

Politik högt upp på dagordningen

Regionchefen har den centrala uppgiften att driva lokal, regional och nationell företagarpolitik. Det omfattar allt från opinionsbildning i aktuella företagarfrågor, service och information till Företagarnas medlemmar, såväl som stöd och information till Företagarnas lokala föreningar.

– Min fördel är att jag själv har varit verksam i regionen och därmed redan har ett brett kontaktnät där jag är van att föra samtal med många av företagen och offentlig sektor i området. Jag vill involvera våra medlemmar och övriga intressenter i vårt arbete.

En stor del av arbetet under året kommer att gå åt till valet den 9 september där det handlar om att få politikerna medvetna om företagarnas behov och villkor.

– Vi har tre prioriterade områden som vi vill få upp på partiernas dagordningar inför valet. Det handlar om kompetensförsörjning där våra medlemmar skriker efter personer med rätt kompetens och attityd, det handlar om att lätta på regelbördan, och om skattepolitiken som just nu bedrivs där vi gång på gång ser förslag som är direkt skadliga för våra medlemmar, säger Joakim.

Valturné med företagarfokus

Närmast på agendan för Joakims del står Företagarnas valturné som kommer till Örnsköldsvik 18 maj, Sundsvall 22 maj och Östersund den 5 juni.

– Under valturnén genomför vi företagsbesök där politikerna är inbjudna att följa med för att få upp ögonen för entreprenörerna och den idérikedom som finns i regionen, men även för att lyfta lokala utmaningar som våra företagare upplever. Respektive träff avslutas med maktkampen där olika ståndpunkter belyses mellan deltagande politiker, där alla företagare är välkomna att delta. Förhoppningsvis kan vi vara med och sätta agendan, säger Joakim.

Joakim kommer närmast från Good Decision – ett företag verksamt inom organisationsutveckling – där han har verkat som vd och delägare med ansvar för verksamheten i Sverige. Han efterträder Thomas Byström som istället blir ny regionchef för Företagarna i Mälardalen, Stockholm och på Gotland. Joakim tar med sig lång erfarenhet av att arbeta med försäljning, men kanske främst erfarenheterna av att skapa långsiktiga och hållbara relationer.

Kontakt: Joakim Sjöstedt, joakim.sjostedt@foretagarna.se eller 070-298 08 07.

• Jämtland

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.