Småföretagskonjunkturen backar i Värmlands län

Efter fjolårets uppgång vände det i år åter nedåt bland småföretagen i Värmland. Det är nu den lägsta konjunkturen sedan finanskrisen 2008/2009. Coronapandemin har därmed slagit mycket hårt mot många av länets småföretagare. På ett års sikt är de dock mycket optimistiska. Det visar Småföretagsbarometer, som presenteras av Företagarna, Swedbank och Sparbankerna.

Konjunkturen bland landets småföretag har fortsatt nedåt som en konsekvens av coronapandemin. Konjunkturindikatorn1 för hela Sverige är nu på en negativ nivå, så även i Värmlands län vars nettotal är -34 (rikssnitt -15). Nedgången i länet blev större än företagarnas prognos i fjol (-14). Den stabila utveckling som länets företagare upplevde då bidrog sannolikt till att de överskattade prognoserna.

- Som företagare känner jag definitivt igen mig gällande konjunkturen i Värmland. Pandemin chockade företagen i länet och det har satt sina spår. Trots det tycker jag att framtiden ser rätt ljus ut. Men för att vi ska resa oss ur denna kris behövs rätt förutsättningar för att vi företagare ska kunna börja anställa och växa igen. Kompetensbristen i länet måste lösas. Dessutom behöver det vara enkelt och billigt att anställa när restriktionerna lättas så att vi småföretag kan komma igång ordentligt igen och fortsätta vara motorn i ekonomin, säger Rickard Lindqvist, Lindarnas Fastighets AB i Sunne.

Mattad tillväxt för sysselsättning, orderingång och omsättning

Såväl takten i tillväxten för sysselsättning, orderingång som omsättning har påverkat resultatet. I år uppger 11 procent att de anställt fler medan 17 procent svarat att de anställt färre. Därmed har länet, precis som riket som helhet en negativ tillväxttakt i sysselsättning. Tillväxten i orderingången har efter två års uppgång mattats av i år, från ett nettotal på 31 i fjol till -15. Även rikssnittet är nu ett negativt nettotal på -7. Drygt en fjärdedel, 27 procent, har tackat nej till order och av dem anger 56 procent som huvudorsak att de redan har mer att göra än de hinner med.

- Vi kan minst sagt säga att det senaste året varit speciellt på företagsmarknaden. Många branscher har haft det väldigt tufft och kämpat för sin överlevnad medan andra har haft en normal till god tillväxt. Förhoppningarna är stora att läget återgår till ett normaltillstånd inom kort och det finns god möjlighet för tillväxt inom de flesta branscherna, säger Anders Paulsson, bankchef Swedbank Värmland.

Försämrad lönsamhetstillväxt men höga förväntningar på det kommande året

För andra året i rad har tillväxttakten för lönsamheten i länet mattats och är nu lägre jämfört med för riket som helhet, -15 jämfört med -4. Inför det kommande året tror dock länets företagare att tillväxten åter är positiv. Främsta hindren för tillväxt är brist på arbetskraft, vilket 32 procent uppger samt svag efterfrågan som 15 procent angav som största hindret. Trots utmaningar är företagarna i Värmlands län ändå mycket optimistiska om konjunkturutvecklingen.

- Vi var beredda på att småföretagskonjunkturen skulle sjunka i skenet av pandemin vilket bekräftas i årets Småföretagsbarometer. Företagen i Värmland har haft ett tufft år. Kraften framåt finns i den optimism som de visar. Nu gäller det att röja bort de största tillväxthindren. Åter är det brist på lämplig arbetskraft som bromsar. För att få fart på Värmland igen måste kompetensförsörjning och matchning fungera bättre. Allt annat är oacceptabelt, säger Eva Cooper, regionchef Företagarna Värmland.

För mer information:

Eva Cooper, 0708101783

Ladda ner läns- och riksrapport av Småföretagsbarometern via Swedbank, Sparbankernas Riksförbund och Företagarna

Fakta

Småföretagsbarometern har genomförts sedan 1985 och är Sveriges största och äldsta undersökning om småföretagarnas uppfattning och förväntningar om konjunkturen. Undersökningen omfattar cirka

4 000 företag inom det privata näringslivet med 1–49 anställda. Storleken på urvalet och antalet respondenter gör att vi kan analysera utvecklingen både på bransch – och länsnivå. Intervjuerna har gjorts i samarbete med Novus. Småföretagsbarometern publiceras en gång om året.

Figur över sammanlagd konjunkturindikator; sysselsättning, orderingång och omsättning (nettotal) i Värmlands län och riket 1995–2021

• företagarna
  • regionkontor
  • eva cooper
  • företagare
  • #4av5jobb

• Värmland

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.

Eva Cooper

Regionchef Mellansverige Dalarna, Gävleborg, Värmland och Örebro 0708101783