Stjärnentreprenörer nominerade till Årets unga företagare 2018

Den 19 oktober anordnas den årliga galan Årets företagare i Sverige i Stockholms Stadshus. Under kvällen utses Årets Företagare i Sverige och Årets Unga Företagare i Sverige, dessutom delas stipendiet #GeTillbaka ut. De unga och framgångsrika entreprenörer som har nominerats till utmärkelsen Årets Unga Företagare 2018 täcker spannet från tillverkning av skönhetsprodukter och nedbrytbara hygienartiklar, till försäljning av bilar och kepsar samt inte minst studentbemanning av lärarvikariat.

Det är en enorm bedrift att nå så långt som de nominerade har gjort. De unga entreprenörerna har ett försprång gentemot de äldre i det att de i sin livssituation i många fall har större möjligheter att våga ta risker, vilket är en nyckel till framgång. Tillsammans med en förståelse för hur de ska nyttja digitaliseringens möjligheter skapar de tillväxtföretag med stora framgångar, säger Günther Mårder, vd för Företagarna.

Utmärkelsen Årets Unga Företagare i Sverige delas ut till en företagare under 30 år som är en förebild för andra, driver ett framgångsrikt företag och som under året utfört en prestation utöver det vanliga.

Många unga inspireras av de entreprenörsresor som gjorts i svenska bolag de senaste åren och hoppas kunna göra om det. Men företagandet handlar oftast om att ta en idé eller ett koncept som redan finns och göra det bättre, vilket flera av de nominerade visar på. För många nominerade är det även viktigt att ta ett socialt ansvar och medvetenhet om hållbarhet och ny teknik vilket lovar gott inför framtiden, säger Mathias Mellgren, projektledare för Årets Unga Företagare.

Vinnaren får en prispott på 50 000 kr från Almi, partner till Företagarna och utmärkelsen Årets Unga Företagare 2018.

Som Sveriges största organisation för företagare kan vi stolt presentera de nominerade:

De nominerade har valts av en jury bestående av Cecilia Nykvist, vd för Ung Företagsamhet, Fabian Bengtsson, ordförande för Företagarna, Günther Mårder, vd för Företagarna, Göran Lundwall, vd på Almi, Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo, Maria Åkerberg, vd och grundare på Dermanord AB.

Mer information och kontakt:

Emilie Johansson, pressekreterare
E-post: emilie.johansson@foretagarna.se