Stockholmsföretagarna Saleh Karrani och Shafik Muwanga två i Årets Unga Företagare i Sverige 2021

Stockholm. De såg ett problem och skapade en lösning som blev en framgångssaga. Saleh Karrani och Shafik Muwanga kammar hem andraplatsen på årets prestigefyllda tävling Årets Unga Företagare 2021.

– Där arbetsmarknadsåtgärderna misslyckats har Saleh och Shafik skapat förutsättningar för människor som står långt från arbetsmarknaden att få jobb. De bidrar till att öka integrationen och hjälper samtidigt till att lösa ett av de största tillväxthindren för företag, nämligen att hitta rätt kompetens att anställa. De har skapat något som är bra för så många och vi är otroligt stolta över att ha dessa entreprenörer i Stockholms län, säger Thomas Byström, regionchef på Företagarna i Stockholms län.

Ett av de stora tillväxthindren små och medelstora företag upplever idag är svårigheterna att hitta medarbetare med rätt kompetens. Miljonbemanning växte fram ur en frustration där företagarna under hela sin uppväxt såg hur mycket kompetens och driv som gick till spillo. Personer med reella erfarenheter och tung kompetens fick aldrig någon chans att visa vad de kan då de saknar referenser. Men entreprenörerna hittade en lösning på problemet.

Tillsammans med Tillväxtverket driver Miljonbemanning ett VR-projekt där arbetssökande i realtid får visa sina kompetenser för tänkta arbetsgivare och på så sätt visa validering och en perfekt arbetsmatchning.

Juryns motivering:
En riktig framgångssaga som gått från noll till ett miljonbolag på några få år. Det har inte bara skapat avkastning till våra vinnare utan till hela samhället. Genom innovativt tänk har de tagit in ny teknik i en traditionell bransch och slagit hål på myten om vikten av formella kompetenser och referenser. Företagarna har skapat en brygga mellan arbetsgivare och arbetstagare, men framför allt har de skapat nya förutsättningar för många människor att ta sig in på arbetsmarknaden. Våra vinnare vet värdet av ett jobb och hur en bygger ett bolag av ett kapital bestående av vänner.

Om Årets Företagare
Utmärkelsen Årets Företagare har gamla anor. Redan för över 80 år sedan delades föregångare till dagens utmärkelse ut. Från mitten av 1980-talet har Årets Företagare korats lokalt och sedan 2007 väljs även en vinnare för hela landet.

Årets Företagare delas ut till en företagare som utfört en prestation i sin kommun och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare. Alla branscher kan premieras samt företagande inom olika tjänstesektorer.

• årets unga företagare
  • årets företagare
  • thomas byström

Vi företräder närmare 60 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.

Pressjour Företagarna