Toppolitiker och ordförandeskifte på Företagarnas kongress i Göteborg 24-25 maj

Torsdag 24 maj inleder Företagarnas sin kongress på Svenska mässan i Göteborg. De cirka 360 deltagarna ska bland annat välja en ny ordförande efter Monica Lindstedt, där entreprenören Fabian Bengtsson är föreslagen som efterträdare. Kongressen gästas dessutom av Annie Lööf (C) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S).

På dagordningen står även ett antal viktiga beslut om organisationens framtid och verksamhet. Företagarnas vd Günther Mårder ser fram emot kongressdagarna:

– Det är en ynnest att få komma till Göteborg för att möta alla företagare och ta organisationen framåt. En stark röst i företagarfrågor behövs mer än någonsin och under ett valår som detta är uppslutningen ett styrkebesked för organisationen. Det kommer ge rejält med energi, säger Günther Mårder.

Toppolitiker på plats

På kongressens gästlista står närings- och innovationsminister Mikael Damberg och Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Förutom att besvara frågor från medlemmar i Företagarna så kommer båda toppolitiker hålla ett kort anförande.

– Redan i februari inleddes vi den valturné som fört samman politiker och företagare i dialog om näringslivets förutsättningar och utmaningar. Många företagare är otroligt engagerade och det blir spännande att höra vilka besked båda toppolitiker framför till en publik av företagare, säger Gunther Mårder.

Skifte av ordförande

På kongressen kommer ett ordförandeskifte genomföras efter att Monica Lindstedt, Företagarnas ordförande sedan 2013 och grundare av Hemfrid, meddelat att hon inte ställer upp för omval. Så här kommenterades beskedet i en intervju till tidningen Företagaren:

– Jag fyller 65 i år och jag har varit ordförande i fem år samt vice ordförande i två år dessförinnan. Ska vi attrahera framtidens företagare så krävs det yngre krafter vid rodret för Företagarna, säger Monica Lindstedt,

Som efterträdare föreslås kongressen välja entreprenören Fabian Bengtsson från Göteborg, ägare och ledamot i NetOnNet AB. Under en intervju till Dagens Industri kommenterade Fabian Bengtsson nomineringen:

– Fyra av fem jobb skapas i företag med färre än 50 anställda. En viktig fråga är hur vi i en digital framtid skapar bättre förutsättningar för tillväxt och arbetstillfällen i alla företag, säger Fabian Bengtsson.

Hållpunkter och praktiskt information:

Torsdag, 24 maj

Kl. 10:30 Företagarnas ordförande Monica Lindstedt öppnar kongressen.
Kl. 11:00 Annie Lööf, Centerpartiets partiledare, håller tal och frågas ut om näringspolitik.
Kl. 13:00 Tal av Företagarnas vd Günther Mårder.

Fredag, 25 maj

Kl. 09:00 Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, håller tal och frågas ut om näringspolitik.
Kl. 15:00 Kongressen av avslutas.

Plats: Svenska Mässan, Mässans gata 24.

Media är välkomna under kongressen. Närvaro meddelas till press@foretagarna.se alternativt sms/telefon: 070 788 74 55. Kongresshandlingar, valberedningens förslag till styrelse, samt detaljerat program kan hämtas via Företagarnas kongresshemsida.

Kontaktpersoner:

Hannes Mård, pressekreterare
Epost: hannes.mard@foretagarna.se

Sara Jespersen, projektledare
Epost: sara.jespersen@foretagarna.se
Telefon: 070 831 88 10

• val2018
  • mikael damberg
  • annie lööf
  • fabian bengtsson
  • monica lindstedt
  • kongress
  • företagarna
  • #4av5jobb
  • günther mårder

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.