Var sjunde småföretagare arbetar på julafton

Antalet företag som upplever en minskad omsättning under julen är större än antalet som ser en ökning. Men för drygt 4 av 10 företag har julen ingen påverkan. Företagarnas undersökning visar också att var sjunde småföretagare arbetar på julafton.

Omsättningen under julen varierar för småföretagen. 44 procent av småföretagen upplever ingen påverkan på omsättningen, medan en tredjedel av företagen upplever en svag eller kraftig minskning. 19 procent av företagen upplever en viss eller kraftig ökning.

I tillverknings- och utvinningsindustrin går omsättningen ner mest medan det i handeln går starkt uppåt av förklarliga skäl.

– Jultider är ofta lågsäsong utom för de som bland annat driver företag inom handeln och transportsektorn. Julhandeln 2016 spås dessutom slå rekord och HUI Research menar att tillväxten i december förväntas bli 3,5 procent, vilket enligt HUI innebär en omsättning på 77,7 miljarder, säger Günther Mårder, vd Företagarna.

De allra flesta småföretagare tar sig tid att vara lediga på julafton, hela 85 procent stannar hemma och firar jul. Däremot kommer 14 procent att arbeta på julafton. Inom företag som är verksamma i konsumenttjänstebranschen (utbildning, vård och omsorg, frisör- och skönhetssalonger m.m.) jobbar högst andel företagare på julafton: nästan en av fyra (23 procent), följt av de som driver företag inom handeln och transportsektorn.

– Det är skönt att de flesta har möjlighet att vara hemma och fira jul. Att vara småföretagare innebär ofta att du arbetar mycket och när andra är lediga. Vi vet sedan innan att småföretagare inte tar ut semester i så stor utsträckning under till exempel sommaren, så de som kan ta ut ledighet är väl värda det, säger Günther Mårder.

Ladda ner undersökningen på Företagarna.se.

För mer information:

Terje Frennefalk
Mejl: terje.frennefalk@foretagarna.se

Om undersökningen

Enkäten skickades 12:e december 2016 till drygt 4 500 företagare i Företagarnas Panel. 1 465 företagare svarade på enkäten (33 procent respons), och 1 342 slutförda enkäten helt. Urvalet korrigeras så att det liknar den nationella företagarstrukturen, med hjälp av en modell baserad på SCB:s statistik på antal företagare i Sverige. Konkret görs detta genom att korrigerande vikter räknas fram för olika företagsstorlek (antal anställda), kön, ålder och bransch. Viktmetoden heter ”raking”.

• günther mårder
  • jul
  • småföretagare
  • småföretag
  • julafton

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.