Forever&Ever ryter ifrån efter Greenpeaces uttalande om giftplantor i trädgårdsbutikerna

”Giftplantor i trädgårdsbutikerna” ljöd rubriken som Holländska Greenpeace gick ut med i april i år. Både trädgårdsbutiker och plantskolor fick sig en törn när hela den holländska sektorn beskylldes för att ha plantor och blommor fulla av pesticider. Rob Jonkers, odlaren av trädgårdshortensian Forever&Ever som nu även säljs i Sverige, fick nog av att miljöorganisationen drog alla plantodlare över samma kam och bjöd in Greenpeaces kampanjledare för att visa den tidskrävande och dyra vägen till ett miljövänligt odlande.

Holländska Greenpeace stödde sitt uttalande om ”giftplantor” med ett resultat från en undersökning där 69 tester utfördes på utvalda plantor från trädgårdscentrum. Resultatet var chockerande. Endast en planta var giftfri. På de andra hittades totalt 505 pesticider. Ett visst antal av dessa var illegala i Holland.

Vid varje publikation över pesticider blir Rob Jonkers från Forever&Evers plantskola tillfrågad om även han är en ”giftsprutare”. Tillslut fick odlaren nog. Han bjöd in Greenpeaces kampanjledare Michiel van Geelen till sin plantskola i holländska Elshout.

”Jag hoppas att du identifierar dig med frontfigurerna och inte tar illa upp när vi ger oss på eftersläntrarna”, sa Michiel van Geelen efter sitt besök. Hortensiaodlaren gör nämligen allt för att odla sin produkt så hållbart som möjligt.

I flera år har Jonkers kämpat med hortensian Forever&Ever, som nu även säljs på Blomsterlandet i Sverige. ”Det tar tid att hitta en bra balans. Det tar ännu längre tid att utveckla nya resistenta raser,” berättar Jonkers som redan har ett MPS GAP certifikat och får använda Greenlabel B på grund av sin miljövänliga odling.

”När man kämpar så hårt för att skapa en hållbar odling så känns det inte bra när man blir jämförd med odlare som inte gör det,” säger Jonkers.

I vintras testade han sina plantor på samma labb som Greenpeace använde för sina test. Tre av fyra tester visade ett 0-resultat. På den fjärde plantan satt en mycket liten andel av ett medel mot ohyra.

Plantskolan har redan reducerat användningen av kemikalier till 50% och satsar hårt på att få ner användningen av pesticider till 0%. Ett biobaserat alternativ har nämligen visat sig fungera utmärkt.

På plantskolan används endast 100% regnvatten som samlas i stora tankar. Inget vatten går till spillo, allt vatten filtreras och återanvänds. Ingen planta får heller för mycket eller för lite vatten tack vare Jonkers specialsystem där varje planta vägs för att se exakt hur mycket vatten den behöver. Odlaren är även mycket kritisk till användningen av torv. Målet är att ersätta minst 30% av denna med miljövänligare alternativ inom 3 år. Jonkers vill också få bort krukor av petroleumbaserad plast. Istället vill han använda biobaserade ”Planty” pots som just nu testas för fullt.

Men det är inte bara odlingsprocessen som måste vara hållbar enligt Jonkers. Plantorna är lika viktiga. Jonkers odlar fram starka plantor som nästan aldrig får problem med sjukdomar eller skadedjur vilket gör att kemiska medel nästan aldrig behövs. Plantskolan har sitt eget korsningsprogram och varje år görs 5.000 korsningar. Just nu testas 7 olika sorter som har tagits fram efter 5 års undersökningar.

”Ofta står vi ensamma i vår jakt och får till och med negativa reaktioner,” säger Jonkers när han berättar om hur han har försökt att dela med sig av sina upptäckter till andra inom branschen. Han önskar att det fanns fler som skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter och inspiration till ett miljövänligt odlande.

Forever&Ever®

Den rikligt blommande trädgårdshortensian finns i rött, rosa, vitt och blått. De är mycket kompakta och blir inte högre än 90 cm, vilket gör att beskärning inte behövs. Forever&Ever är en lättskött planta som gör det enkelt även för den utan gröna fingrar att skapa ett blomsterhav i sin trädgård. Plantan är vinterhärdig till -25.­­