Odla din egen Aloe vera

Odla din egen Aloe vera

Aloe vera-plantan är tacksam att odla själv, även för dig som inte har gröna ngrar. Så varför inte berika ditt hem med denna stilrena inredningsdetalj. Allt du behöver är en stor kruka, blomjord, vit- mossa, grus, eventuellt lecakulor och givetvis ett Aloe vera-skott att odla upp.

PLANTERA

1. Lägg ett lager grus eller lecakulor i botten av krukan för dränering.

2. Fyll upp halvvägs med blomjord, och resten med berikad vitmossa.

3. Placera Aloe vera-skottet i mitten av krukan och täck upp den med jord till där bladen börjar.

4. Låt bli att vattna den på cirka två veckor. Då kommer rötterna att växa, och därefter börjar du ge den lite vatten.

SKÖT OM

1. Placera din Aloe vera på ett soligt ställe, i ett väl upplyst hörn eller på altanen.

2. Vattna sparsamt ungefär varannan vecka.

3. Plantan växer oftast snabbt och kommer troligen att skjuta upp små plantor runt omkring sig. Dra upp dem och plantera om i nya krukor när de har växt till sig lite. En bra riktlinje är att de ska vara ungefär fyra cm höga innan du rycker upp dem och påbörjar en omplantering.

4. Eftersom denna växt förökar sig lätt så kommer du inom kort att ha ett gäng med nya småplantor att driva upp. Det är viktigt att du frigör dessa småplantor från huvudväxten så att den kan fortsätta växa i lugn och ro.

Tips!

På sommaren trivs din Aloe vera utomhus på en solig och skyddad plats. Men glöm inte att skydda den från allt för mycket regn, annars riskerar den att ruttna.

• Tål torka bra.
  • Råkar sällan ut för skadedjur eller

sjukdomar.

• Avsöndrar syre och absorberar

koldioxid, så gör n nytta i ditt sovrum.

• Klarar temperaturer ner till 5 °C,

men då är det viktigt att du vattnar sparsamt.

Forever-Klassikern

Aloe Vera Gelly – vår Aloe vera på tub.

Presskontakt Business related questions Scandinavia 0317278089

Välkommen till Forever Living Products Scandinavia!

Forever är ett av Skandinaviens största direkthandelsföretag inom hälso- och hudvårdsprodukter. Vi startade i USA 1978, och har idag verksamhet i drygt 160 länder. Vår vision är att erbjuda möjlighet till ett rikare liv, både genom ökat välmående med våra produkter och personlig utveckling genom affärsmöjligheten.
Vi utvecklar främst produkter inom kosttillskott, träning, hud- och hårvård. Att ta ansvar för sin egen hälsa ligger i tiden och vi ser att allt fler människor intresserar sig hälsosammare alternativ.

43134 Mölndal