Ett litet steg på en lång resa

Under sex intensiva månader genomfördes en varumärkesresa och HH-Ferries bytte namn till ForSea. En process som genomsyrats av ett äkta sjömanshjärta som slår för livet såväl på land som i hav och luft. Resan har bara börjat och siktet är tydligt inställt på hållbar utveckling för framtida generationer.

För helsingborgaren och helsingörbon är färjetrafiken ett naturligt och självklart inslag. Färjorna är ett verkligt signum för regionen och lika mycket ett transportmedel för pendlaren som en del av resan ned mot kontinenten – eller varför inte en ”tura” med familj, vänner eller kollegor. Avgångarna är många och färjorna angör direkt i centrum av de båda städerna. Nu med nytt namn. Ett viktigt statement

I samband med att bolaget tog steget fullt ut och implementerade världens första batteridrivna färjelinje 2018 var tiden också mogen för namnbyte. Det tidigare namnet HH-Ferries var väl inarbetat i folkmun och man förstod snabbt att namnbytet behövde vara ordentligt underbyggt. I processens begynnelse fanns inte mindre än 300 namn som alla stöttes och blöttes. Arbetet med namnbytet och den nya profilen genomfördes tillsammans med varumärkesutvecklare från Grow. Namn efter namn ströks från listan och i slutändan fanns endast ForSea kvar.

Att HH-Ferries nu blivit ForSea är dock så mycket mer än ett namnbyte. Det är också ett tydligt statement om företagets vision för framtiden: att göra så litet avtryck som möjligt på vår planet.

– Namnbytet visar tydligt att vi menar allvar med satsningen att bli regionens mest hållbara transportföretag. Ett bra alternativ för turen över sundet som erbjuder resenären vila under sin resa och samtidigt är ett hållbart val för vår miljö. I det nya namnet ForSea speglas passionen för havet men också rederiets önskan att aktivt vara med och bidra till regionens framtid, säger Susanne Kaarnimo-Knight, CCO på ForSea.

Ett klokt miljöansvar

Bolagets visioner är stora och målet att bli regionens mest hållbara transportföretag är fundamentalt. Den allt hetare debatten kring miljön och människans påverkan på vårt jordklot är långt ifrån en ny punkt på bolagets agenda. ForSea var bland annat det första rederiet i Sverige som installerade katalysatorer på samtliga maskiner och var dessutom först med att införa lågsvavligt bränsle. Detta långt innan det blev ett krav. Viljan och strävan att göra gott för de element man är nära förbunden med är grundläggande. Övertygelsen att ”göra rätt för sig” och fatta kloka beslut inom företaget oavsett om det gäller maten man serverar, personalens kläder eller hur motorerna drivs är stark. Det finns en uttalad vilja och önskan att tänka framåt och fatta beslut som både är hållbara för planeten och framtiden och skapar förutsättningar att driva färjetrafiken vidare med så liten påverkan på miljön som möjligt.

Tung symbolik

Namnet ForSea och logotypen är symbolisk på flera sätt. ”For” står för allt man arbetar för: För havet. För regionen. För människorna. För Dig. För samhället. ”Sea” symboliserar, förutom havet, det innerliga sjömanshjärtat. Ordet ForSea kan förstås också tolkas som engelskans foresee, att förutse något, ligga steget före och driva innovationen.

Skorstenarna är på symboliskt vis vitmålade i stället för de traditionsenligt svarta.
Logotypens gröna linje symboliserar ett hållbart möte mellan människor, idéer och länder samt hur man knyter ihop regionen och möjliggör affärer och möten.

– Den blågröna färgen står också för vattnet som är så viktigt för allas vår framtid och som på alla sätt och vis är centralt för ForSea. Vi är sjömän. Havet är vårt arv, vårt element och vår spelplan, säger Susanne Kaarnimo- Knight.

Den blå vägen är också den grönaste. Genom täta turer, punktliga avgångar och i alla slags väder trafikerar ForSea vårt älskade sund så att människor kan mötas och regionen utvecklas. Vår satsning på helt batteridrivna färjor gör att vi inte bara är det mest effektiva transportalternativet, utan också det mest hållbara. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande för att möta både kunder och framtidens behov. Vi är en verksamhet i ständig rörelse. forsea.se