Gå direkt till innehåll
Idag inviger HH Ferries Group officiellt de två färjorna, Aurora och Tycho Brahe, som världens största batteridrivna passagerarfärjor på den högfrekventa linjen mellan Helsingborg och Helsingör.

HH Ferries Group inviger världens största batteridrivna färjor

”Med dagens officiella invigning har HH Ferries Group nåt en milstolpe i sin gröna strategi. Det ambitiösa projektet innebär att vårt samlade utsläpp av CO2, NOx och partiklar reduceras med 65 % när de två färjorna framöver enbart seglar på grön el. Det är goda nyheter för miljön i och omkring Öresund samt för kunder och boende i vårt lokalområde. Det visar att man med stor beslutsamhet och vilja till att investera kan nå stora mål – även inom miljöaspekten”, säger Johan Röstin, VD för HH Ferries AB.

Batteriprojektet på Aurora och Tycho Brahe har sträckt sig över mer än tre år och kostat omkring 300 miljoner kronor. Det är HH Ferries Groups största enskilda investering någonsin. INEA, som är EU:s förvaltningsorgan för innovation och nätverk har stöttat projektet med ca 120 miljoner kronor, ett projekt som på flera sätt är banbrytande inom den maritima världen.

I varje hamn sköter automatiserade landbaserade laddstationer med industrirobotar sammankopplingen och maximerar laddperioden så att varje fartygs 640 batterier kan laddas effektivt på några få minuter. Den totala batterikraften på 8 320 kWh för de två fartygen motsvarar 10 7000 bilbatterier. Batterierna är installerade på toppen av färjorna tillsammans med två däckshus med transformatorer, omvandlare och kylanläggning. Härifrån förs kablar till anslutningspunkter i varje ände av fartyget, så att batterierna snabbt och smidigt kan laddas – med samma kraft som 70 elbilar.

”Det är ett pionjärprojekt vi har genomfört och även om det har varit utmanande har det varit värt ansträngningarna. Våra medarbetare och samarbetspartners har gjort en fantastisk insats för att få teknologin att fungera effektivt. Samtidigt har våra ägare och INEA genom hela förloppet backat upp och haft tillit till projektet. Idag är resultatet av en gemensam insats vi alla kan vara stolta över och fira tillsammans. Imorgon delar vi nöjet med våra passagerare, då alla gående passagerare bjuds in att åka gratis på samtliga våra färjor mellan kl. 10-18:00. Därefter ser vi fram emot många års rök- och bullerfri överfart med Öresunds flytande bro – till glädje för oss alla”, säger Johan Röstin.

För ytterligare upplysningar:
Johan Röstin, VD HH Ferries AB, telefon +46 42 18 60 00

Se mer om batteriprojektet på www.seglamedstrommen.se

HH Ferries Group Helsingborg-Helsingör

– alltid en avgång som passar

HH Ferries Group driver färjerutten Helsingborg-Helsingör med avgång varje kvart som transporterar upp till 50 000 passagerare och 9 000 bilar över Öresund varje dag. De fem moderna färjorna på rutten erbjuder resenärerna en kort överfart på 20 minuter och en behaglig paus med möjlighet att shoppa till låga priser och njuta av ett brett urval av mat och dryck ombord.

En effektiv och miljövänlig trafikmaskin

Färjerutten Helsingborg-Helsingör är regionens flytande bro som består av de fem färjorna Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV och Mercandia VIII. Färjorna är miljövänligt utrustade med katalysatorrening. Aurora och Tycho Brahe är nu ombyggd till batteridrift för en total investering på cirka 300 miljoner kronor. INEA, EU:s förvaltningsorgan för innovation och nätverk, stöttar projektet med cirka 120 miljoner kronor.

Under 2017 transporterade färjerutten Helsingborg-Helsingör 7,1 miljoner passagerare samt 1,3 miljoner personbilar, 428 000 lastbilar och 18 000 bussar motsvarande cirka 20 procent av de fordon som korsade Öresund1. Överfarten främjar integrationen och tillväxten i Öresundsregionen och drivs av 750 medarbetare som varje dag arbetar för att säkra en effektiv förbindelse mellan Danmark och Sverige med en målsättning om att göra överfarten så behaglig och effektiv som möjligt för alla passagerare. Överfarten bidrar därutöver till att skapa upp till 2 000 jobb i regionen.

Färjarutten ägs av företaget HH Ferries AB med huvudkontor i Helsingborg. Johan Röstin är CEO för HH Ferries AB, som ägs av investeringsbolaget First State Investments.

Upphovsmannen ansvarar för publikationens innehåll. Europeiska unionen tar inget ansvar för hur innehållet används.

1 Summan av överförda fordon för förbindelserna Helsingborg-Helsingör och Öresundsbron.

Den blå vägen är också den grönaste. Genom täta turer, punktliga avgångar och i alla slags väder trafikerar ForSea vårt älskade sund så att människor kan mötas och regionen utvecklas. Vår satsning på helt batteridrivna färjor gör att vi inte bara är det mest effektiva transportalternativet, utan också det mest hållbara. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande för att möta både kunder och framtidens behov. Vi är en verksamhet i ständig rörelse. forsea.se

Öresundslinjen
Bredgatan 5