Vad händer när AstraZeneca lägger ner i Södertälje?

Idag meddelade AstraZeneca att man lägger ned forskningsanläggningen i Södertälje. Nyheten kom som en överraskning.

Ännu finns ingen information om huruvida beslutet innebär att forskningen läggs ner helt eller om den flyttas utomlands - och om djurförsöken därmed också flyttas utomlands, kanske till länder med lägre djurskyddskrav.

En annan viktig fråga som ännu är obesvarad är hur detta kommer att påverka AstraZenecas satsningar på att utveckla nya metoder som i framtiden kan ersätta fler djurförsök. De har flera anställda som jobbar med detta, varav flera finns på forskningsavdelningarna i Södertälje. De samarbetar också med forskare på universitet, som på flera sätt är beroende av samarbetet med AstraZenca.

Vi hoppas att detta beslut inte innebär att satsningarna på att ersätta djurförsök drabbas.

För mer info kontakta:

Karin Gabrielson Morton, 070-191 10 47