Allergitest på ett chip kan snart ersätta dagens djurtester

För bara ett tiotal år sedan var både forskare och myndigheter överens: det går inte att ersätta allergitester på djur. Idag pågår flera stora internationella projekt som tävlar om att vara först med nya, djurfria testmetoder. Skälet är ett kommande EU-förbud.

År 2013 förbjuder EU att kosmetikaråvaror allergitestas på djur.

– Det är inte första gången vi är med om att det som var sägs vara omöjligt plötsligt blir möjligt när djurtesterna förbjuds, säger Cecilia Clemedson, ordförande i Forska Utan Djurförsök, som stödjer forskning för att utveckla nya metoder som kan ersätta djurförsök.

Kosmetikajätten L’Oréal kan bli först med ett celltest för att undersöka risk för allergi. Företaget har i ett samarbete med amerikanska Hurel Corporation bidragit med sjusiffriga forskningsbelopp och egna experter för att snabba på utvecklingen av en metod där två olika cellmodeller ska kombineras på ett litet chip. Företagen hoppas på att ha en prototyp färdig i slutet av 2011. Den nya metoden kommer att vara betydligt billigare att utföra än djurtesterna.

L’Oréal är inte ensamma om att ha cellbaserade allergitestmetoder på gång. Forska Utan Djurförsök har bidragit genom att stödja en forskargrupp i Lund, som tagit fram en cellmodell som man nu jobbar vidare med inom ett europeiskt samarbetsprojekt. Och ett svenskt företag, Biovator, kan bli först med ett kombinerat test för hud- och luftvägsallergi.

- Man ska komma ihåg att man aldrig med säkerhet kan uttala sig om vad som kommer vara möjligt i framtiden, konstaterar Cecilia Clemedson. Vi har satsat på många ”omöjliga” projekt som senare lett till att djurförsök kunnat ersättas.

Kontakt: Cecilia Clemedson, tel 070-6019189
www.forskautandjurforsok.se