Lars Leijonborg diskuterar moderna forskningsmetoder

Forskningsminister Lars Leijonborg träffar idag Stiftelsen Forskning utan djurförsök för att diskutera moderna forskningsmetoder. De nya tekniker som redan ersatt djurförsök har visat sig vara billigare, snabbare och säkrare. Trots detta har regeringen halverat stödet till utveckling av alternativ till djurförsök.

År 2008 har regeringen endast avsatt 8 miljoner kronor till forskning till utvecklingsstöd för att ersätta djurförsök och förbättra för försöksdjuren. Detta samtidigt som djurförsöken ökar i antal.

Karin Gabrielson Morton representerar Stiftelsen Forskning utan djurförsök i Jordbruksverkets vetenskapliga råd för alternativ till djurförsök och är även ordförande för Swecopa, den svenska plattformen för alternativ till djurförsök.

- Regeringen har ett ansvar för att leda svensk forskning framåt. De minskade anslagen är tyvärr ett steg i fel riktning. Vi önskar uppmärksamma forskningsministern på vikten av att fortsätta utveckla moderna metoder, förklarar Karin Gabrielson Morton.

- Flera svenska forskare som arbetar med humana celler och andra alternativ till djurförsök utför forskning av världsklass. Vår kunskap om stamceller, i kombination med tillgången på humanmaterial, kan göra Sverige världsledande när det gäller nya, moderna forsknings- och testmetoder. I en värld där djurförsöken ifrågasätts av både vetenskapliga och etiska skäl är detta en bransch med enorma tillväxtmöjligheter, fortsätter Karin Gabrielson Morton.

Hur ser då framtidens forskning ut?

- Ja, det är just det vi vill att regeringen ska hjälpa till att ta reda på. Forskarna står på kö för att påbörja arbetet, men de måste ges anslag. En kvalificerad gissning är att framtidens forskning kommer att inriktas på att använda celler och vävnader från människor. Och framtidens tester av kemikalier och läkemedel kommer att ske med automatiserade tester på en mängd olika typer av celler samtidigt. Dessa kombineras sedan med datoriserade beräkningsmodeller för att ge en helhetsbild av eventuella risker, avslutar Karin Gabrielson Morton.

Den förra regeringen angav i sina regleringsbrev för Djurskyddsmyndigheten att minst 15 miljoner kronor årligen skulle användas för att ge stöd till utveckling av alternativa metoder. Under 2006 delade Djurskyddsmyndigheten, enligt sin årsredovisning, ut totalt 18,5 miljoner i forskningsstöd för detta ändamål. Av dessa användes16,5 miljoner kronor i stöd till forskningsprojekt för att utveckla alternativ till djurförsök och 2 miljoner kronor till forskningsprojekt för förbättring av försöksdjurens förhållanden.

För mer information, kontakta Karin Gabrielson Morton på telefon 070-191 1047 eller via e-post: karin@stifud.se

Stiftelsen Forskning utan djurförsök arbetar för att ersätta djurförsök med moderna metoder. Varje år delar stiftelsen ut drygt 1,5 miljon kronor till forskningsprojekt och annan verksamhet som kan leda till att djurförsök ersätts. Medlen kommer uteslutande från privatpersoner. Sedan starten 1964 har stiftelsen delat ut totalt 27,5 miljoner kronor i forskningsanslag. Stiftelsen har 90-konto och står under tillsyn av Stiftelsen för Insamlingskontroll.