Ewa Ställdal blir Fortes första generaldirektör

Ewa Ställdal blir Fortes första generaldirektör

Hon återvänder till myndighetsvärlden och blir generaldirektör för Forte – Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd. Ewa Ställdal utsågs den 21 november 2013 av regeringen till Fortes första generaldirektör. Hon tillträder tjänsten den 1 januari 2014.

Ewa Ställdal kommer närmast från medicin-tekniska industrin där hon varit vice vd och styrelseledamot de senaste fem åren. Tidigare har Ewa haft ledande befattningar inom landsting, stiftelser, departement och Karolinska Institutet. Hon har även haft styrelseuppdrag inom börsnoterade bolag och mindre onoterade företag. Ewa Ställdal är väl förtrogen med statlig styrning och förvaltning genom flera styrelseuppdrag i statliga myndigheter och statliga bolag.

De senaste 3,5 åren har hon varit styrelseordförande för Forte, där hon bland annat har lett arbetet med en samlad forskningsstrategi för socialdepartementets politikområden inom hälsa och välfärd. När hon nu återvänder till myndighetsvärlden för nya operativa uppgifter inom Forte blir hennes uppdrag från regeringen att främja, stödja och nyttiggöra  forskning rörande de stora utmaningarna inom hälsa, vård, arbetsliv och välfärd, som samhället står inför.

Ewa Ställdal kommenterar sitt nya uppdrag:
 Jag har stor erfarenhet av och respekt för egenarten i forskningen. Samtidigt kräver  samhällsutmaningarna utökade forskningsinsatser och nya samarbetsformer mellan forskning, praktik och brukare.

– Jag ser verkligen fram emot  att bidra till Fortes fortsatta utveckling, inte minst utifrån de utökade uppdrag som regeringen beslutat om. Att kliva på en generaldirektörstjänst så nära pensionsåldern
känns extra bra – ett sätt att visa på att fortsatt karriär är möjlig, även efter 65 år.

Lena Furmark, statssekreterare på Socialdepartementet:
– Regeringen har stora förväntningar på Forskningsrådet Forte framöver. Forte ansvarar för
stora och viktiga välfärdsfrågor. Vi är mycket nöjda att idag kunna presentera Ewa Ställdal som generaldirektör för Forte. Med Ewa Ställdals breda bakgrund inom både forskning och praktik samt hennes kunskap om Forte från sin tid som ordförande kommer hon att ha en viktig roll.

För mer information kontakta:

Anna-Karin Engvall, kommunikationschef Forte
Tfn 08-775 40 90, mobil 070-732 30 07
anna-karin.engvall@forte.se

Ewa Ställdal
Mobil 070-887 87 79

Kategorier

Forte – Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd är en statlig myndighet som finansierar forskning för individens och samhällets utveckling.
www.forte.se

Michelle Bornestad

Presskontakt Presskontakt 073-0949958

Forte - Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd

Vi är en statlig myndighet som initierar och finansierar forskning inom hälsa, arbetsliv och välfärd. Forte ska bidra med styrka till forskarsamhället genom att finansiera och initiera den bästa forskningen, som ger förutsättningar för individens och samhällets utveckling.

Mer information finns på www.forte.se

Forte - Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd
Ringvägen 100, Stockholm