Pressmeddelande -

Tysk fordonsjätte väljer Sverige - Lägger ’superdatatjänster’ hos Fortlax i The Node Pole

[The Node Pole; 2016-03-23] Svenska datacenterföretaget Fortlax, beläget i Piteå och inom datacenterregionen The Node Pole, bekräftar idag att man ingått ett partnerskap såsom leverantör av s.k. superdatatjänster till BMW Group. Arbetet med att skräddarsy och inrätta lösningar till BMW Group startar omedelbart. Dagens nyhet kan ses i skenet av ett globalt skifte gentemot en ökad molnhantering av både datalagrings- och databeräknings-tjänster.

Globala konkurrensen är knivskarp när nu de internationella storföretagen i allt ökande utsträckning outsourcar sina datahanteringsbehov till externa molntjänster. Datacentermarknaden är i snabb tillväxt och spås dubblas i storlek under de nästkommande åren – samtidigt som konkurrensen om datahanteringen blir allt hårdare. 200 nya megadatacenter prognostiseras byggas runtom i Europa till och med år 2020.

En svensk aktör som tar upp i matchen om de internationella storkunderna är datacenteraktören Fortlax från Piteå. Företaget tog över Försvarets radioanstalts lokaler 2004 och har alltsedan dess utvecklat ett globalt konkurrenskraftigt datahanteringserbjudande, byggt på 100 procent förnyelsebar energi från vatten- och vindkraft – och med högsäkerhetsklassning. Företaget har idag ett 400-tal kunder; allt från myndigheter och storbolag till små och medelstora företag som i allt ökande utsträckning lägger ut sina databehov för en säker och smidig extern hantering.

Ett av dessa företag är den tyska fordonjätten BMW Group, som nu efter en mycket noggrann selekteringsprocess av både region och av leverantör har landat hos Fortlax i datacenterregionen The Node Pole – datacenterklustret där även bl.a. Facebook sedan tidigare driver två egna anläggningar. Fortlax kommer till BMW Group att leverera colocation- och molnlösningar vilka bl.a. möjliggör så kallade High Performance Computing cluster (HPC)-tjänster, vilket i enkelhet går ut på att datacentret fungerar både som jättehårddisk men även ”superdator” för stora datamängdsberäkningar – tjänster vilka ofta används vid t.ex. bildesigns-simuleringar och när storföretag sätter upp externa s.k. molnplattformar för sin samlade datahantering.

Fördelarna är många, bl.a. en kostnadseffektiv energiförbrukning av de stora mängder energi som krävs, men även den koldioxidneutrala hanteringen och den höga säkerhetsklassningen. Med en andra, supermodern anläggning igång sedan december – resultatet av ett framgångsrikt samarbete mellan Fortlax, datacenterbyggaren Enaco och Piteå kommun – ser man redan nu tydliga resultat. VD och grundare Anders Berglund kommenterar med anledning av partnerskapet med BMW Group:

”Vi är idag alla mycket glada över att kunna välkomna BMW Group till Fortlax och till regionen. Att säkra ett partnerskap med en aktör med sådana erkänt höga kvalitets- och säkerhetskrav är både en milstolpe i Fortlax utveckling, och även en fantastisk möjlighet för hela vår region. Välkomna!”.

Dagens nyhet sker också mot bakgrund av ett globalt skifte gentemot extern molnhantering av storföretagens datalagrings- och datahanteringsresurser.

”Detta är en stor framgång för både Fortlax och för hela The Node Pole-regionen”, säger The Node Poles VD Erik Lundström. ”Vi ser nu hur globala aktörer nu tittar sig om för att hitta långsiktiga lösningar där både energin och kunskapen finns för datahantering. Att BMW Group väljer Fortlax bland tuff europeisk konkurrens är ett bevis på att Fortlax och The Node Pole är bland de starkaste alternativen i Europa för datahantering”.

För fler högupplösta foton: Flickr