Renault väljer Fortum Charge & Drive för snabbladdningslösning i Norge

Fortum och Renault har ingått ett samarbetsavtal angående 100 stycken laddstationer, i huvudsak 22 kW-snabbladdare, i Norge. Genom att välja Charge & Drive kan Renault erbjuda sina kunden en enkel och bekväm laddningslösning. Varje Renault ZOE som säljs kommer även med 12 månaders laddning inkluderad.

-Det faktum att Renault, tillsammans med andra ledande tillverkare och butikskedjor, väljer att samarbeta med Fortum på den norska marknaden är i sig det bästa erkännandet av vår Charge & Drive-lösning, det säger Markus Hökfelt, Nordenansvarig för Fortum Charge & Drive.

Fortum ansvarar för kunderbjudandet, systemlösningar, installation och underhåll av laddningsstationerna. Charge & Drive gör det möjligt att kunna erbjuda en lösning där mer avancerade tjänster och lösningar enkelt kan kopplas på, något som är extra viktigt på den konkurrensutsatta norska marknaden.

Om Fortum Charge & Drive
Fortum Charge & Drive är ett komplett, molnbaserat, affärssystem för de processer som behövs för drift av laddstolpar till elbilar. Systemet bygger på en öppen och standardiserad arkitektur för att kunna arbeta med marknadens bästa leverantörer av hårdvara. Fortum Charge & Drive används idag i Norge, Sverige och Finland. Totalt kommer antalet anslutna smarta laddstationer att öka från dagens 250 till ungefär 500 stycken under andra kvartalet 2015.

Läs mer om samarbetet: http://www.fortum.com/en/mediaroom/Pages/renault-chooses-fortum-charge-drive-charging-solution-for-norway.aspx

Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Charge & Drive, Fortum, 070 344 53 72, markus.hokfelt@fortum.com
Per-Oscar Hedman, presschef Fortum, 070-214 75 45, per-oscar.hedman@fortum.com

Läs mer på www.fortum.com eller följ oss på  Twitter  och  Facebook .

• charge drive
  • laddstolpar
  • snabbladdningssystem

Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi möter våra kunders mångsidiga behov genom produktion distribution och försäljning av el och värme och experttjänster inom dessa områden.

Verksamhetens fokus är Norden, Baltikum, Ryssland och Polen. Under 2013 omsatte Fortum 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 8 800 personer. Fortums aktie handlas på NASDAQ OMX Helsingfors. www.fortum.se Fortum