Remissvar angående betänkandet "Ett förbud mot rasistiska organisationer"

Forum för levande historia yttrar sig över betänkandet "Ett förbud mot rasistiska organisationer, SOU 2021:27."

Myndighetens ställningstagande

Forum för levande historia (FLH) har inga synpunkter på utformningen av den föreslagna lagändringen.

FLH delar utredningens uppfattning om att lagstiftning inte är tillräckligt för att bekämpa rasism eftersom detta kräver en helhetssyn och åtgärder på flera nivåer. FLH vill påtala att detta kräver en vidare förståelse av rasism än vad lagförslaget ger uttryck för. Rasism som samhällsfenomen kan inte inskränkas till organiserad rasistisk förföljelse. Forum för levande historia vill därför betona betydelsen av ett preventivt och främjande arbete mot rasism, som vid sidan av olika lagstiftningsåtgärder kan bidra till att motverka rasism.