Gå direkt till innehåll
Klimataktivisten Anabela Lemos från Moçambique får årets Per Anger-pris. Foto: Edson Artur.

Per Anger-priset 2022 går till aktivist för klimaträttvisa

Klimataktivisten Anabela Lemos från Moçambique får årets Per Anger-pris för sin kamp för alla de bönder som tvingas lämna sina hem för att ge plats åt gas- och kolutvinning. Priset delas ut av Forum för levande historia den 31 mars.

I över 20 år har årets pristagare Anabela Lemos kämpat för klimaträttvisa i Moçambique. Trots hat och hot fortsätter hon föra kampen mot de multinationella bolag som exploaterar bönders mark och tvingar bort dem från sina hem.

– De har varken rättigheter eller möjligheter att säga ”nej, inte på min mark”. Både människors rättigheter och tillståndet för miljön och klimatet har försämrats de senaste åren. Det är det vi kämpar emot, säger miljöförsvarare Anabela Lemos.

Lemos har länge varit en stark röst för människor som lever i fattigdom och har förlorat rätten till boende och försörjning. Hon leder miljöorganisationen Justiça Ambiental och är aktiv i protesterna mot utvinning av naturgas i Cabo Delgado i norra Moçambique, ett samhälle där majoriteten av befolkningen lever i extrem fattigdom.

Pristagaren har också skapat global uppmärksamhet kring flera klimatförstörande projekt.

Det har lett till att processer saktats ned och ansvariga företag kunnat ställas till svars. Genom åren har hennes arbete resulterat i ökat rättsligt skydd för människor som drabbats av markexploatering.

Per Anger-priset går i år till en miljöförsvarare för första gången.

– Anabela Lemos för en kamp mot miljörelaterade orättvisor som slår mot utsatta människor. Att en klimataktivist nu får priset visar att klimaträttvisa också är en fråga om mänskliga rättigheter. De hänger samman, och är en av vår tids stora utmaningar, säger Caroline Källner, tillförordnad överintendent på Forum för levande historia.

Per Anger-priset är svenska regeringens internationella pris för mänskliga rättigheter och demokrati. Priset instiftades 2004 för att uppmärksamma de insatser svenske diplomaten Per Anger gjorde under andra världskriget då han räddade ungerska judar undan Förintelsen. Forum för levande historia har regeringens uppdrag att årligen dela ut priset.

Per Anger-priset delas ut till Anabela Lemos vid en ceremoni i Stockholm den 31 mars. Pristagaren är tillgänglig för intervjuer 28-30 mars. För bokning av intervjuer kontakta Forum för levande historias presskontakter på tel. 0702-59 38 19 alternativt press@levandehistoria.se. För mer information se även www.levandehistoria.se/node/63...

FAKTA
Moçambique räknas, trots låga utsläpp av koldioxid, till de länder som är mest utlämnade åt klimatkrisen. Stigande temperaturer, torka och extremt väder är ständigt ökande hot mot en befolkning som redan kämpar med höga fattigdomsnivåer. Exploatering av landets naturtillgångar är ytterligare ett akut hot mot redan utsatta människor.

Miljöförsvarare utsätts för upprepade hot. Enligt organisationen Global Witness mördades över 200 aktivister runt om i världen under 2020. (länk)

JURYNS MOTIVERING
”Anabela Lemos har i över 20 år kämpat för klimaträttvisa i Moçambique. Trots hat och hot driver hon en kamp mot multinationella bolag som skövlar och exploaterar småskaliga bönders mark och tvingar bort dem från deras hem. Anabela Lemos arbete visar tydligt att mänskliga rättigheter och klimaträttvisa är tätt sammanlänkade.”

I nomineringsarbetet med att välja ut pristagaren har nio organisationer med brett kontaktnät deltagit: Afrikagrupperna, Amnesty International, Civil Rights Defenders, Diakonia, Individuell Människohjälp (IM), Kvinna till Kvinna, Rädda Barnen, Act Svenska kyrkan och We Effect.

Årets pristagare är nominerad av organisationen We Effect.

Kategorier

Forum för levande historia är en myndighet med uppgift att främja arbete med demokrati, tolerans och alla människors lika värde med utgångspunkt i Förintelsen. Vi bedriver utåtriktad verksamhet med inriktning på kunskap, kultur och fortbildning.

Johan Perwe

Presskontakt Pressansvarig 46720703176 (ej sms)

Relaterat innehåll

Arbetar för demokrati och alla människors lika värde. Med lärdomar från historien. För lärare och elever.

Forum för levande historia är en ovanlig myndighet, en kunskaps- och kulturinstitution som saknar direkt motsvarighet någonstans i världen. Vårt uppdrag är att sprida kunskap och engagera.

Forum för levande historia