Fackföreningsledaren Sithar Chhim från Kambodja erhåller årets Per Anger-pris för sin uthålliga och modiga kamp för rättvisa villkor och bättre arbetsförhållanden för kambodjanska arbetare. (Foto: privat)

Per Anger-priset 2024: Sithar Chhim kräver bättre arbetsförhållanden för kambodjanska kvinnor

Årets Per Anger-pris tilldelas människorättsförsvararen Sithar Chhim från Kambodja för sin uthålliga och modiga kamp för rättvisa villkor och bättre arbetsförhållanden för kambodjanska arbetare. Som fackföreningsledare kräver hon att arbetsgivarna ska följa lagarna och att staten upprätthåller dem. För detta sitter Sithar Chhim nu fängslad. Priset delas ut av Forum för levande historia den 25 april. I år för tjugonde gången.

36-åriga Sithar Chhim är ordförande för fackföreningen LRSU (Labour Rights Supported Union) som arbetar för rättvisa löner och arbetsvillkor för anställda på ett av Kambodjas största hotell- och kasinokomplex, NagaWorld. Framför allt kämpar hon för alla de kambodjanska kvinnor som arbetar under orättvisa villkor och bedrövliga förhållanden och blir utsatta för sexuella trakasserier på sina arbetsplatser. Hon arbetar aktivt för att stärka kvinnornas röster och göra dem medvetna om rätten att få organisera sig fackligt. Sedan Chhim tog över det fackliga ledarskapet har antalet medlemmar ökat kraftigt. De flesta är kvinnor från fattiga förhållanden, många är unga.

Hon driver frågan om att arbetsrätten är en mänsklig rättighet som enligt grundlagen ska skyddas av regeringen och respekteras av alla företag. Så är inte fallet idag. Kambodja har gått mot att bli en enpartistat och statsmaktens brott mot mänskliga rättigheter har ökat kraftigt. Det påverkar det fria ordet och möjligheten att organisera sig fackligt. Fängslanden, hot och förföljelse av fackföreningsledare och människorättsförsvarare sker allt oftare.

– Orättvisa aktiverar unga människor, som när de väl känner till sina rättigheter kommer att göra anspråk på dem och visa sitt missnöje. Fortfarande finns det dock många som censurerar sig själva och är rädda för att säga ifrån. Men det är en tidsfråga innan den unga generationen kräver större frihet och resurser att få uttrycka sin oro utan repressalier, säger Sithar Chhim.

Hon är ständigt motarbetad och under attack, både arbetsgivare och lokala myndigheter försöker stoppa henne. Under flera år har hon utsatts för trakasserier, hot och våld, men ändå fortsätter hon sin kamp för rättvisa och vägrar ge upp. Det är värt allt, anser hon. Trots att hon idag är fängslad.

– En kort period eller några år i fängelse är ett litet pris att betala. De kan sätta mig och andra ledare i fängelse, men de kan inte stänga in vår kämpaglöd. Om vi kämpar, kan vi vinna kampen och skydda tusentals eller till och med miljoner arbetstagares rättigheter i Kambodja. Det är värt att kämpa för. Även om det misslyckas är det OK. För jag kan inte leva och tiga om orättvisorna, säger Sithar Chhim.

Även i fängelset motiverar och stödjer hon sina kvinnliga medfångar. De delar sina livsöden med varandra och tillverkar blommor av skrotmaterial – som symboler för den fortsatta kampen i och utanför fängelset, och pengar till de kvinnor som inte har råd med mat.

– Sithar Chhim har nu suttit fängslad i 500 dagar. Trots det fortsätter hon osjälviskt kämpa för att förbättra arbetsförhållanden och livsvillkoren för kvinnor i dagens Kambodja. Hennes stora mod och engagemang inspirerar. Som ung kvinnlig ledare är hon en förebild för oss alla, säger Petra Mårselius, överintendent på Forum för levande historia och ordförande för Per Anger-prisets jury.

I arbetet med att välja ut pristagaren har sex nomineringsorganisationer deltagit: Afrikagrupperna, Civil Rights Defenders, Diakonia, Kvinna till Kvinna, ACT Svenska kyrkan och We Effect. Årets pristagare är nominerad av Diakonia.

Intervjuer i Stockholm och prisutdelning
Priset delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 25 april. Eftersom pristagaren är fängslad kommer en representant för pristagaren att ta emot utmärkelsen, den fackligt aktiva kollegan Sovathin Mam från Kambodja. Hon är tillgänglig för intervjuer den 19 april och under nästa vecka, den 22–25 april. För bokning av intervjuer kontakta Forum för levande historias presskontakt på tel. 072-070 31 76 (ej sms) alternativt press@levandehistoria.se.

Om Per Anger-priset
Per Anger-priset är den svenska regeringens internationella pris för mänskliga rättigheter och demokrati. Det instiftades 2004 för att uppmärksamma de insatser som den svenske diplomaten Per Anger gjorde under andra världskriget då han räddade ungerska judar undan Förintelsen. Forum för levande historia har regeringens uppdrag att årligen dela ut priset. I år delas priset ut för tjugonde gången. Mer om Per Anger-priset här.

Juryns motivering
”Sithar Chhim tilldelas årets Per Anger-pris för sitt uthålliga arbete för demokrati och respekt för det mänskliga rättigheterna i Kambodja. Som fackföreningsledare, i ett auktoritärt styrt land där människorättsförsvarare ständigt attackeras, kräver hon att arbetsgivarna ska följa lagarna och att staten upprätthåller dem. För detta sitter hon nu fängslad.

Sithar Chhim är ett viktigt stöd för kambodjanska kvinnor som tvingas arbeta under hemska förhållanden. De kräver att få sina röster hörda och sina rättigheter respekterade på sina arbetsplatser. Trots att hon blivit utsatt för trakasserier, hot och våld under flera år fortsätter hon sin kamp för rättvisa.

I dag är hon fängslad, men vägrar ge upp. Även i fängelset motiverar och stödjer hon sina medfångar. Hennes stora mod och engagemang inspirerar. Som ung kvinnlig ledare är hon en förebild för oss alla.”