Lilian Thuram. Källa: Wikimedia commons

INSTÄLLT PGA FAMILJESKÄL: Världsstjärna besöker Jämtland och Norrbotten för samtal om rasism

Lilian Thuram spelade i det franska fotbollslandslag som vann VM 1998 och EM 2000. Han har spelat för storklubbar som Parma, Juventus och FC Barcelona. Numera reser han runt i världen för att skapa dialog kring frågor om rasism och andra former av diskriminering, med ett särskilt fokus på utbildning. Nu kommer Lilian Thuram för första gången till Jämtland och Norrbotten.

- Man föds inte till rasist, man blir det. Rasism är en intellektuell, politisk och ekonomisk konstruktion. Vi måste vara medvetna om att det är historien som har påverkat oss, och fått oss att från generation till generation i första hand se på varandra som svarta, vita, nordafrikaner, asiater… ”, säger Lilian Thuram.

Lilian Thuram besöker Jämtland och Norrbotten 20-24 maj för en serie samtal för allmänheten och skolor i Östersund, Luleå, Jokkmokk och Boden.

Media välkomnas till pressträffar
Måndag 20 maj kl. 14.00, Tingssalen i Tingshuset, Östersund
Onsdag 22 maj kl. 12.00, Regionhuset, Luleå

Deltagande vid pressträffarna anmäls till press@levandehistoria.se senast den 17 maj.

För information om programmet för besöket, se Forum för levande historias kalendarium.

Programmet är ett samarbete mellan Forum för levande historia, Fondation Lilian Thuram, Sensus studieförbund, Rättighetscentrum i Norrbotten, Fransklärarföreningen, Hej främling!, Östersunds fotbollsklubb, Norrbottens Fotbollsförbund, SISU Idrottsutbildarna och Stockholms universitet m.fl.

Lilian Thuram var en av den franska och internationella fotbollens stora stjärnor under sina nästan 20 år som proffsspelare. Erfarenheten av den öppna och dolda rasismen inom fotbollen fick honom att engagera sig mot rasism och andra former av diskriminering. Efter fotbollskarriären inledde han sitt arbete mot rasism i skolan genom stiftelsen Fondation Lilian Thuram – Éducation contre le racisme (Stiftelsen Lilian Thuram – Utbildning mot rasism). Nu reser han runt i världen för att skapa dialog kring dessa frågor. Lilian Thuram har besökt Sverige flera gånger och är hedersdoktor vid Stockholms universitet. Han har skrivit flera böcker varav två har översatts till svenska, Mina svarta stjärnor – från Lucy till Barack Obama, Lilian Thuram (Vaktel förlag, 2015) och Vår historia, Lilian Thuram, Jean- Christophe Camus (Epix, 2016).

Regioner

Forum för levande historia är en myndighet med uppgift att främja arbete med demokrati, tolerans och alla människors lika värde med utgångspunkt i Förintelsen. Vi bedriver utåtriktad verksamhet med inriktning på kunskap, kultur och fortbildning.