Fokus på världshandeln

http://www.fokuspavarldshandeln.nu/pressrum.html Fokus på världshandeln Den 13 december inleds Världshandelsorganisationen WTOs ministermöte i Hongkong. Inför ministermötet arrangerar en rad svenska folkrörelser Fokus på Världshandeln 9-10 december på Mondo i Medborgarhuset, Stockholm. Inför ministermötet i Hongkong finns en rad frågetecken. Först och främst är det osäkert om ministrarna från nord och syd ska lyckas komma överens. Men även effekterna av en eventuell överenskommelse är omdiskuterade. Hur skulle minskade subventioner till jordbruket i nord påverka bönderna i syd? Vad har bönderna i utvecklingsländerna egentligen att vinna på ett nytt jordbruksavtal? Och de liberaliseringar i tjänstesektorn som nord kräver i utbyte, vad betyder de för tillgången till basservice som vatten och hälsovård? Några av frågetecknen hoppas vi kunna räta ut under Fokus på världshandeln. Fredagen den 9/12 fokuserar vi på WTO, det blir seminarier och diskussioner om jordbruk, patentavtal och tjänster. Bland annat kommer Scott Sinclair, en ledande kanadensisk forskare, att reda ut begreppen kring avreglering av tjänstehandeln. Det blir också en debatt mellan folkrörelser och statssekreteraren Lars-Olof Lindgren om förhoppningar, farhågor och vad Sverige gör inför Hongkong. Lördagen den 10/12 är det ett brett program om alla möjliga aspekter på världshandel, om hur det egentligen går med företagens etiska ansvar, om villkoren för kaffearbetare i Brasilien, om Rättvisemärkt vin, en fältrapport från textilindustrin i Afrika efter avregleringen, om regionala avtal och mycket mer. Läs hela programmet på www.fokuspavarldshandeln.nu För mer information eller bokning av intervjuer med gästerna på seminariet kontakta Kalle Lindberg, pressekreterare Forum Syd, 070-341 08 78. Fokus på Världshandeln Mondo, Medborgarhuset, Stockholm 9–10 december 2005 Arrangörer: Afrikagrupperna, Attac, Diakonia, FairTrade Center, FIAN, Forum Syd, Lutherhjälpen/Svenska kyrkan, Nätverk södra Afrika, Svenska Naturskyddsföreningen, Röda Korsets folkhögskola, Världsbutikerna för Rättvis Handel.