Inbjudan till förhandsvisning av dokumentären Kopparkuppen/Stealing Africa

Inbjudan till förhandsvisning av dokumentären Kopparkuppen/Stealing Africa med efterföljande panelsamtal om hur företags skatteflykt håller människor i fattigdom.

Vi är rika, ändå är vi fattiga”. Det säger Zambias gruvminister, Wylbur Simuusa i dokumentären Stealing Africa/Kopparkuppen. I filmen avslöjas hur företags skatteflykt bidrar till att länder som är rika på naturresurser ändå är fattiga.

I filmen intervjuas också Raymond Baker, världsledande forskare på kapitalflykt från utvecklingsländer och chef för Global Financial Integrity i Washington. Raymond Baker leder också Task Force on Finacial Integrity and Economic Development som är en global sammanslutning av regeringar,forskare och organisationer som arbetar mot kapitalflykt. Han är en ofta citerad expert i internationella medier. Baker har även arbetat många år  inom näringslivet. Savior Mwambwa, generalsekreterare för organisationen Centre for Trade and Development Policy i Zambia som arbetar med frågorna lokalt deltar också. Se Resurslänkar och pdf

Intervjutillfälle! Raymond Baker och Savior Mwambwa är i Stockholm både 27 och 28/11.

Kontakta gärna Kristina Fröberg; Forum Syd 08-506 371 63  eller Marie Norling,pressekreterare Forum Syd 070-3410878

Tid och plats:  27 november kl. 13-16, sal 3  Filmstaden Sergel, Hötorget i Stockholm

13.00-14.00 Visning av filmen Kopparkuppen/ Stealing Africa: How Much Profit is Fair?

14.00-15.00  Seminarium
Savior Mwambwa, Centre for Trade Policy and Development i Zambia berättar om konsekvenserna av skatteflykt i Zambia och Raymond Baker, Global Financial Integrity i Washington(bilden) ger sin syn på kapitalflykt och möjliga lösningar.

15.00-16.00   Panelsamtal med bl.a Savior Mwambwa, Raymond Baker och Kristina Fröberg, Forum Syd/kampanjen Finnskatten.nu. (deltagarlistan uppdateras)

Filmen är en del av det världsomspännande filmprojektet Why Poverty? med ett antal filmer av prisbelönta dokumentärfilmare. SVT sänder filmerna under en vecka med start den 25 november.

Arrangörer:  Forum Syd, Action Aid, Afrikagrupperna, Concord Sverige, Diakonia inom ramen för Kampanjen www.finnskatten.nu