Ledande kambodjanska MR-företrädare i Stockholm

Forum Syd får besök av tre representanter för framträdande organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter, konflikter kring mark och land grabbing i Kambodja den 5-9 april. Gästerna är inbjudna till Sverige av Civil Rights Defenders för att närvara i deras konferens denna veckan.

Gästerna är:

Naly Pilorge, ledare för LICADHO, som är Kambodjas främsta MR-organisation. Naly är en nyckelperson inom arbetet kring mänskliga rättigheter i Kambodja och en av de viktigaste enskilda personerna för den framtida utvecklingen i landet. http://www.licadho-cambodia.org/

Yieng Virak, Director för Community Legal Education Center (CLEC), http://www.clec.org.kh/  Virak är en av de främsta strategerna för demokratirörelsen och hans organisation är mycket viktig för den gryende fackföreningsrörelsen. CLEC har varit aktivt involverade i arbetet kring massvimningar och arbetsvillkor i textilindustrin i landet.

Ee Saroom, Deputy director för organisationen Samakhum Teang Tnaut (STT), som jobbar nära Phnom Penhs olika grupper av slumbefolkning och är en viktig röst kring markkonflikter och land grabbing. http://teangtnaut.org/about-stt/

Gästerna finns tillgängliga för intervjuer from fredagen den 5 april tom tisdagen 9e. De har även med sej korta filmer t ex kring land grabbing i Kambodja.

För frågor och bokning av intervjuer, kontakta Karin Gregow, karin.gregow@forumsyd.org, tel: 08-50637162, 073-6753383.

• handelsavtal
  • forum syd
  • bistånd
  • demokratiutveckling
  • demokrati
  • rättigheter
  • mänskliga rättigheter

Forum Syd har fler än 160 svenska medlemsorganisationer och ett stort antal samarbetsorganisationer och nätverk världen över. Vårt fokus är att stärka det civila samhället i arbetet med demokrati och mänskliga rättigheter. Vårt arbete ger kraft att förändra.