Pressinbjudan: Rikedom på råvaror – förbannelse eller möjlighet?

Pressinbjudan till lunchseminarium 7 december då experter från Afrika och Sverige kommer att ge sin syn på varför många afrikanska länder med stor rikedom på naturresurser ändå är bland de fattigaste i världen? Hur kan man hindra att utländska företag smiter från att betala skatt i de länder där de har verksamhet? Hur kan handeln med konfliktmineraler stoppas? Och vilken roll spelar Sverige och EU?

Medverkande:

Didier de Failly, chef för forskningsinstitutet Best, Bukavu, Kongo. Belgisk präst som har levt och verkat i Kongo i 45 år och följt utvecklingen kring gruvindustrin och konfliktmineralerna.

Emeldah Mbobela, expert på utvecklingsfrågor, Centre for Trade Policy & Development (CTPD), Zambia. CTPD är ett nätverk av zambiska organisationer som arbetar med frågor kring gruvdrift och skatteregler. De har bland annat uppmärksammat fall där utländska företag smitit från skatt.

Birgitta Nygren, ansvarig för korruptionsfrågor på avdelningen för Globalt ansvar på utrikesdepartementet.

Kenneth Hermele och Karin Gregow, Forum Syd. Författare till den nya rapporten, From curse to blessing? Africa and the raw materials race, där de bland annat tittar på hur utvinning av mineraler bidragit till de brutala konflikterna i Kongo, vad som krävs för att Zambia ska tjäna mer på sina rika kopparfyndigheter och ett EU-förslag för att reglera multinationella företagsaktiviteter i utvinningsindustrin.

Tid: Onsdag den 7 december, kl 12:00-14:00. Lunchmacka från kl 11:30

Plats: Postmuseum på Lilla Nygatan 6, Gamla stan, Stockholm

Seminariet kommer att hållas på engelska

Hela inbjudan finns i bifogad pdf och anmälan görs på Forum Syd:s hemsida:

Emeldah Mbobela och Didier de Failly finns i Stockholm 6-9 december.

För information och intervjuer

Karin Gregow, Forum Syd, 08-506 371 62