Sten Rylander ny ordförande för Forum Syd

Den tidigare ambassadören och diplomaten Sten Rylander valdes enhälligt till ny ordförande för biståndsorganisationen Forum Syd på organisationens årsmöte idag.

Sten Rylander uttrycker att han under sin ordförandetid vill försöka bidra till att återställa förtroendet och harmonin i det svenska utvecklingssamarbetet.

-Tidigare präglades biståndet av samsyn och dynamisk samverkan. Idag kämpar Forum Syd och
andra viktiga aktörer inom ramen för det svenska biståndet i motvind. Det finns en brist på öppenhet och transparens i relationen till de biståndsansvariga i regeringskansliet. Samarbete och ömsesidigt förtroende är viktigt eftersom en förhållandevis stor andel av biståndet utgår via enskilda organisationer, säger Sten Rylander.

- Det ska bli roligt att ta sig an det här uppdraget. Jag har med egna ögon sett konkret vilka problem som finns och vad man som internationell aktör kan betyda, avslutar Sten Rylander.

Sten Rylander efterträder Bodil Ceballos som varit ordförande för Forum Syd sedan 2010.

Fakta om Sten Rylander

Sida-chef i Botswana och Lesotho1979-82, Ambassadör i Angola 1985-88, Ambassadör i Namibia 1990-95, Ambassadör i Tanzania 1998-2003 , Ambassadör i Zimbabwe 2006-2010, Afrikachef på Sida 1995-98, Dialogambassadör på UD för Afrika 2003-2006, Medlare för EUs räkning i Sudan/Darfur. 2004-2005. 2012 kom han ut med boken ”Nelson Mandela- Tolerans och ledarskap”.

För mer information kontakta:

Jenny Engdahl Kommunikationschef, Forum Syd 070-363 25 55

Fotograf: Hasse Schröder

• bistånd
  • demokrati
  • demokratiutveckling
  • folkrörelsebistånd
  • forum syd
  • mänskliga rättigheter

Forum Syd har 160 svenska medlemsorganisationer och ett stort antal samarbetsorganisationer och nätverk världen över. Vårt fokus är att stärka det civila samhället i arbetet med demokrati och mänskliga rättigheter. Vårt arbete ger kraft att förändra.