Gå direkt till innehåll
Fossil Free Marine är godkända av Naturvårdsverket och erhåller investeringsbidrag från KlimatKlivet för världens första marina station avsedd för fossilfria bränslen till båtar

Pressmeddelande -

Fossil Free Marine godkänns av Naturvårdsverket för investeringsbidrag från KlimatKlivet

Fossil Free Marine har erhållit godkännande från Naturvårdsverket för investeringsbidrag från KlimatKlivet. Investeringbidraget avser produktion, installation och driftsättning av världens första marina drivmedels-station, skräddarsydd för storskalig distribution av fossilfria och förnybara bränslen såsom HVO100 (t ex Neste My från finska Neste) för båtar.

Bidraget från KlimatKlivet avses finansiera "merkostnader för distribution av förnybara" och utgör en viktig del i satsningen på lokala investeringar i klimatförbättrande åtgärder. I sin motivation till beviljandet för Fossil Free Marine skriver naturvårdsverket att..."åtgärden (hör) till de som uppvisar störst varaktig minskning av växthusgasutsläpp per investeringskrona".

Bland andra involverade myndigheter har Transportstyrelsen i ett utlåtande uttryckt att denna utveckling av  av säkra, skalbara, och mobila drivmedelsstationer för förnybara drivmedel kommer att driva utvecklingen mot hållbara bränslen i den marina sektorn mycket snabbare framåt.

Fossil Free Marine välkomnar beslutet från Naturvårdsverket, vilket kommer att möjliggöra för bolaget att sjösätta planerna för produktion och ibruktagande av den första fullskaliga marinstationen, efter många års intensivt utvecklingsarbete. Den första stationen skall installeras nära Stockholm, på en plats som redan idag servar många tusentals båtar med bränsle årets alla månader.

-Jag är oerhört stolt över vad Fossil Free Marine och vårt team har åstadkommit. Hårt arbete, stor skicklighet och stora insatser ligger bakom det här erkännandet av vad vår teknologi och vår innovation kan bidra med avseende positiv klimatpåverkan, säger Karl-Oskar Tjernström, medgrundare och VD för Fossil Free Marine.

Fossil Free Marine fortsätter i högt tempo att färdigställa design och konstruktion av den unika, obemannade och flytande, mobila drivmedels station som bolaget nu avser patentsöka och upphandla för produktion, inför lansering under det första halvåret 2022. Fredrik Törnqvist, som är nytillträdd styrelseordförande i Fossil Free Marine, summerar;

-Det här erkännandet och godkännandet av investeringsbidraget KlimatKlivet från Naturvårdsverket utgör en milstolpe för oss som bolag, och är ett stort steg på vägen för oss att leverera på vår vision att möjliggöra omställningen till ett fossilfritt båtliv.

Om Klimat Klivet:

KlimatKlivet är ett Svenskt statligt bidrag för klimatinvesteringar i syfte att stötta lokala investeringar i hållbara tekniklösningar. Bidragsberättigad är den teknologi som kan visa på tydliga och mätbara klimatförbättringar. Bidraget och ansökningsprocessen hanteras av Naturvårdsverket i samarbete med respektive länsstyrelse. Läs mer om Klimat Klivet här:  https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/klimatklivet)

Kategorier

Fossil Free Marine is a Swedish impact scale-up, committed to enabling and facilitating sustainable boating on a global scale, through infrastructure solutions that allow financially viable, safe and environmentally friendly distribution of renewable drop-in biofuels, and marine superchargers for fast charging of future electric boats.

The business model is scalable, profitable and highly impactful and can make boating sustainable, all over the world. The company was founded in 2019, has finalized its first pre-seed financing round as well as received two grants from the Swedish Government. Fossil Free Marine is a member of the Impact Start-Up Hub Norrsken House.

Karl-Oskar Tjernström

Presskontakt Co-Founder

Fossil Free Marine

Fossil Free Marine develops infrastructure solutions that enable the transition to sustainable boating, both through distribution of modern drop-in biofuels and fast charging of future electric boats.

Fossil Free Marine Europe AB