Gå direkt till innehåll
Karl-Oskar Tjernström ny VD för Fossil Free Marine. Här tillsammans med medgrundaren Niklas Sjöö.

Karl-Oskar Tjernström ny VD för Fossil Free Marine

Fossil Free Marine presenterar sin nytillträdde VD, Karl-Oskar Tjernström. Karl-Oskar som tillsammans med Niklas Sjöö grundade Fossil Free Marine 2019, tar nu över som bolagets VD på heltid.

Karl-Oskar kommer närmast från Samsung Electronics Nordic, där han under många år varit verksam i olika roller inom marknadsföring, digital strategi, e-handel och digital media. Tidigare har Karl-Oskar en lång karriär inom FMCG (Fast Moving Consumer Goods) där han i seniora roller drivit innovationsarbete, konceptutveckling, inköpskedjor och marknadsföring för välkända varumärken som Wasabröd, Barilla, Colgate-Palmolive, Lithells och Sibylla. Karl-Oskar Tjernström har i grunden en MSc i Finansiell ekonomi från Handelshögskolan i Stockholm

-Det här är en dröm som blir sann! Att få utöva min passion för båtar och kombinera det med att göra något riktigt bra för planeten och klimatet och specifikt för vår havsmiljö. Att ge framtida generationer samma möjligheter att leva och verka i samklang med naturen, det är meningsfullt och viktigt! Jag lämnar nu ett högpresterande och engagerat team på Samsung, där vi under den senaste tiden byggt upp en helt igenom digitaliserad process och organisation. Det var inte ett enkelt beslut, särskilt inte då vi befinner oss mitt i en global pandemi. Jag tror dock att det kommer en dag i våra liv, då vi måste ta ett avgörande livs- och inriktningsbeslut och det här är det ögonblicket för mig, säger Karl Oskar.

Fossil Free Marine är ett företag som är byggt på solid grund, -en revolutionerande innovation som mejslats fram under mer än 10 år av medgrundaren Niklas Sjöö, och som nu har alla möjligheter att disruptivt förändra och förbättra båtlivet så som vi känner det.

- Jag är helt övertygad om att vi kommer att göra en massiv skillnad, och skapa förutsättningar för ett hållbart båtliv med förnybara bränslen - över hela världen, avslutar Karl-Oskar Tjernström.

Ny världsstandard

Med Fossil Free Marines unika, flytande och obemannade drivmedelsstation, som är utvecklad, planerad att patentsökas och snart redo för produktion, har en helt ny världsstandard skapats, för säker och miljövänlig hantering av flytande förnybara bränslen i marina miljöer. Snart kommer hållbara drivmedel att finnas tillgängliga på ett smidigt, ekonomiskt hållbart och säkert sätt, i de smarta, obemannade tankstationer som Fossil Free Marine utvecklar.

-Jag är stolt och glad över den utveckling vi drivit fram inom Fossil Free Marine, ända sedan vi startade bolaget tillsammans 2019. Nu när Karl-Oskar tar över som VD på heltid så markerar det starten på nästa viktiga steg mot kommersialisering och expansion, säger medgrundaren och styrelseledamoten Niklas Sjöö.

Kategorier

Fossil Free Marine is a Swedish impact scale-up, committed to enabling and facilitating sustainable boating on a global scale, through infrastructure solutions that allow financially viable, safe and environmentally friendly distribution of renewable drop-in biofuels, and marine superchargers for fast charging of future electric boats.

The business model is scalable, profitable and highly impactful and can make boating sustainable, all over the world. The company was founded in 2019, has finalized its first pre-seed financing round as well as received two grants from the Swedish Government. Fossil Free Marine is a member of the Impact Start-Up Hub Norrsken House.

Karl-Oskar Tjernström

Presskontakt Co-Founder

Fossil Free Marine

Fossil Free Marine develops infrastructure solutions that enable the transition to sustainable boating, both through distribution of modern drop-in biofuels and fast charging of future electric boats.

Fossil Free Marine Europe AB