Från bra till världsklass - hur gör Lotta Schelin?

Två år i rad har hon blivit utnämnd till en av världens bästa fotbollsspelare. Hon har gjort flest landslagsmål genom tiderna och har vunnit diamantbollen flera gånger om. Men vad är egentligen nycklarna bakom Lottas Schelins framgångar? I Fotboll och Damsamhälles 18:e avsnitt får Lotta svara på hur hon har gått från bra till världsklass.

Även om intervjun handlar om Lotta Schelins framgångar och vad som ligger bakom dem, kunde Pär och Sophie inte låta bli att inleda intervjun med samtal om förra veckans otäcka terrordåd. Schelin pratar om hur viktigt fotboll är och hur det enar människor i kris samt enar människor trots den rasism som råder i Europa.

- Där är vi individer, fotbollsspelare och lagkamrater och vill nå samma mål, då spelar det liksom inte roll var man kommer ifrån, vilken hudfärg man har eller vilken religion man utövar, säger Lotta Schelin.

Precis som den bästsäljande managementboken Good to Great menar, finns det ett antal faktorer som skiljer medelmåttorna från värdsklasseliten. Good to Great skriver om hur företag blir framgångsrika och Fotboll och Damsamhälle undersöker hur en av världens bästa fotbollsspelare kom dit hon är idag. Disciplin är något som omnämns i boken som en central framgångsfaktor, något som även Lotta Schelin betonar.

- Jag är ändå målmedveten och vill alltid få ut det absolut maximala av min prestation. Fuskar man inte på vägen så kan man ha en stabil grund för att lyckas, förklarar Lotta. Jag har alltid gått till träningen och gett hundra av det man har för stunden i alla fall, fortsätter hon.

Även hårt arbete och verklig passion för det man gör är faktorer som Lotta Schelin menar har varit viktiga för hennes framgång. Hon pratar om att nöta och öva och att det därför är viktigt att det man gör är roligt för att kunna behålla uthålligheten.

Vidare reflekterar Pär och Sophie kring Lottas framgångsfaktorer och lägger till två delar som de tycker att de kan se hos Lotta. Dels en extrem närvaro och fokus i det hon tar sig an. Hon pratar om att göra det bästa av varje tillfälle. Och dels att hon verkar vara duktig på att ge sig själv återkoppling så att hon kan känna sig nöjd över sina prestationer. Detta ger henne förmodligen både gott självförtroende och en medvetenhet kring att hon har gjort sitt bästa vid varje givet tillfälle.

För att höra mer om bakgrunden  lyssna på avsnittet i sin helhet, gå in på Itunes eller Podcaster.