69 % av södra Sveriges entreprenörer vill nyanställa

Entreprenörerna i södra Sverige ser allt ljusare på tillvaron. Denna ökade framtidstro framkommer i en enkät som entreprenörsnätverket Founders Alliance genomfört. Av de tillfrågade, som tillhör södra Sveriges främsta entreprenörer och omsätter i genomsnitt ca 100 Mkr, uppger 69 % att de kommer nyanställa fler än 15 personer på fem års sikt. Flera planerar också att nyanställa mellan en och fem personer redan i år. De tillfrågade entreprenörerna har även många konkreta tips på hur just deras företag kan minska ungdomsarbetslösheten i området.

- Södra Sveriges entreprenörer är oerhört viktiga för att generera uthålliga och stimulerande arbetstillfällen. De skapar produkter och tjänster som kan vara avgörande för nya förändringar och möjligheter i södra Sverige, säger Niclas Carlsson, vd och grundare Founders Alliance.

I enkäten ställdes bland annat frågan om vad företagarna konkret vill göra för att minska ungdomsarbetslösheten i södra Sverige. Bättre möjligheter till praktik på utbildningar, åka ut till skolor och berätta om företagen, samarbeta med kommunen är några konkreta saker som entreprenörerna vill göra.

Här hittar du hela listan och mer information: http://www.foundersalliance.com/Press/Pressmaterial.aspx

- Ett samhälle utan entreprenörer är ett samhälle som stannar av. Entreprenörerna måste utgöra stommen i jobbskapandet i södra Sverige. Allt annat är konstgjord andning.

För mer information:
Niclas Carlsson, vd och grundare, Founders Alliance.
Tel: 0708-10 78 05 e-post: niclas.carlsson@foundersalliance.com

Fakta om enkäten:
Enkäten genomfördes bland Founders Alliance medlemmar den 2 juni i Malmö där 35 entreprenörer i södra Sverige fick svara på frågor om företagande. Entreprenörerna är några av de mest tongivande i södra Sverige och omsätter i genomsnitt 100 Mkr.

Founders Alliance är Sveriges ledande nätverk för Sveriges ledande entreprenörer. Entreprenörer som startar och bygger mellanstora och stora företag. Genom skräddarsydda seminarier och inspirerande nätverksträffar medlemmarna tillgång till de viktiga affärskontakterna och det kunskapsutbyte som krävs för ett ännu mer framgångsrikt entreprenörskap. Tillsammans med våra medlemmar och partners utvecklar vi inte bara våra medlemmars kompetens och affärsverksamhet, vi arbetar också hårt med ambitionen att förbättra Sveriges affärsklimat för företagsgrundare.
För mer information www.foundersalliance.com

Län i region Syd: Jönköping, Kronoberg, Kalmar, Kristianstad, Blekinge, Malmöhus