Carl Bennet, grundare av Carl Bennet AB, mottog utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Väst

Igår tilldelades Carl Bennet utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör för sitt långa och framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande. Carl Bennet AB (CBAB) är bland annat huvudägare i de börsnoterade bolagen Getinge AB, Lifco AB och Elanders AB. Priset delades ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners.

- Jag uppskattar verkligen att få ta emot denna utmärkelse, och det var intressant och givande att träffa så många entreprenörer och drivkrafter här i Västsverige, säger Carl .

Carl Bennet började sin karriär på olika positioner inom de stora svenska företagen Kockums och Electrolux. När en affärsmöjlighet dök upp på 1980-talet lämnade han sin vd-post och gick tillsammans med kollegan Rune Andersson in som storägare i medicinföretaget Getinge. Detta skulle bli grunden till en koncern som under åren också har förvärvat och utvecklat de svenska företagen Lifco AB och Elanders AB. Idag omsätter koncernen drygt 45 miljarder kronor och har runt 26 000 anställda. Carl Bennet är också teknologie hedersdoktor vid Luleå Tekniska Universitet och ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademien, och CBAB bidrar med finansiering till forskning vid universitet, högskolor och institutioner.

- Carl Bennet är en stor förebild för Sveriges entreprenörer. Han har med framgång byggt upp en internationell koncern med bolag inom olika viktiga områden, och han har därigenom lagt grunden för att företaget ska kunna fortsätta att utvecklas på ett ansvarsfullt sätt under många år framöver, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och vd.

Utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Väst. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Carl Bennet AB

Gunnel Magnusson, 070- 568 44 77, gunnel.magnusson@carlbennetab.se

Kajsa Nordström, 073-716 86 34, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

Pressbilder Entreprenörsgalan Väst