Entreprenörspris till DollarStores grundare - Norrländska DollarStore Sveriges snabbast växande lågpriskedja

Pressmeddelande 2012-05-08

Entreprenörspris till DollarStores grundare

– Norrländska DollarStore Sveriges snabbast växande lågpriskedja

Mannen bakom butikskedjan DollarStore, Peter Ahlberg, vann titeln Årets Grundare Norr och DollarStore blev Årets Entreprenörsföretag Norr på Entreprenörsgalan Norr 2012. DollarStore öppnade sin första butik hösten 1999. Idag är företaget Sveriges mest snabbväxande lågpriskedja med 25 butiker och en omsättning på 648 miljoner under 2011. Entreprenörsgalan Norr ägde rum den 8 maj på Rex vid Rådhustorget i Umeå och samlade norra Sveriges främsta entreprenörer.

Hösten 1999 invigdes den första DollarStore-butiken i Billsta, strax utanför Örnsköldsvik. Sedan dess har ytterligare 24 butiker öppnat. Den 25 maj är det dags igen, den här gången i Skövde. Huvudkontoret och lagret finns i jämtländska Svenstavik.

Peter Ahlberg och Dollarstore vann utmärkelserna i norra Sverige för företagets prestation, framtida potential och samhällsnytta.

– Det finns bara två sätt att komma någonstans här i världen – genom sin egen duglighet och genom andras dumhet. Med mod, hårt arbete och vilja kan du ta dig hur långt som helst. Det är bara du själv som sätter gränserna, säger DollarStores vd Peter Ahlberg.

Bakom tävlingen står Founders Alliance och deras 600 medlemmar. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

– Peter Ahlberg och DollarStore inspirerar till uthålligt och framgångsrikt företagsbyggande. Vi är oerhört stolta över att få lyfta fram dem genom Entreprenörsgalan Norr, säger Founders Alliance grundare Niclas Carlsson.

Årets Grundare och Årets Entreprenörsföretag i Norra Sverige baserar sig på research på alla bolag i Norra Sverige och inkluderar grundarna av alla bolag i Sverige med över 100 Mkr i nettoomsättning, 10 Mkr i årsresultat och 10 anställda som är startade mellan 1958 och 2006. Ranking baserar sig på tre index: historisk prestation för omsättning och lönsamhet, framtidspotential om hur länge och stort entreprenören kan och vill bygga bolaget, samt samhällsnytta baserat på sysselsättning, skatt och samhällsengagemang.

Peter Ahlberg, grundare Dollarstore. Tel: 0702096311, mail: peter.ahlberg@dollarstore.se

Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance. Tel: 0708107805, mail: niclas.carlsson@foundersalliance.com

Founders Alliance är ett affärsnätverk för Sveriges främsta entreprenörer. Founders Alliance startades 2001 som ett forum för grundare med erfarenhet av att bygga starka tillväxtföretag. Vår ambition är att utveckla våra medlemmars verksamhet och förbättra affärsklimatet för Sveriges entreprenörer. Kriterier för medlemskap är en viss nivå av omsättning, lönsamhet och samhällsengagemang. Founders Alliance har idag cirka 600 medlemmar i hela Sverige.
www.foundersalliance.com