Founders Alliance och Umeå kommun i samarbete för ökat entreprenörskap

Founders Alliance och Umeå kommun i samarbete för ökat entreprenörskap

Founders Alliance anordnade i onsdags den 29 maj en entreprenörspanel på Handelshögskolan i Umeå för att inspirera till entreprenörskap för framtiden.

Under paneldiskussionen togs det upp frågor som- vad är framgångsrikt entreprenörskap, vilka fram- respektive baksidor har entreprenörslivet, drivkrafter, hur startar och bygger man som bolag med mera. Entreprenörerna fick också berätta om varför de blev entreprenörer samt ge råd till studenterna. Umeå kommun redogjorde för betydelsen av entreprenörskap för regionens utveckling samt vilka insatser som görs för att stimulera nya företag. Intresset var stort bland eleverna och efteråt hade de möjlighet att mingla med deltagarna ur panelen. Studenterna kunde också anmäla sig till Entreprenörsutmaningen som är en tävling kopplad till Entreprenörsboken av Founders Alliance.

Entreprenörerna som medverkade i panelen var huvudsakligen medlemmar ur Founders Alliance nätverk, men även Umeå kommun var representerad; Fredrik Wester – Paradox Interactive, Rey Langels – Langels Consulting, Johan Björk – Björk och Boström Sportresor, Max Stenberg – Nausta Bryggeri samt Roland Carlsson – Umeå kommun.

Samarbetet med Handelshögskolan i Umeå är en del av Founders Alliance framtidsprogram, vilket syftar till att fostra fram morgondagens entreprenörer och intraprenörer.

Vid frågor kontakta:

Niclas Carlsson, 070 - 810 78 05, Niclas.carlsson@foundersalliance.com

Founders Alliance är ett affärsnätverk för Sveriges främsta entreprenörer. Founders Alliance startades 2001 som ett forum för grundare med erfarenhet av att bygga starka tillväxtföretag. Vår ambition är att utveckla våra medlemmars verksamhet och förbättra affärsklimatet för Sveriges entreprenörer. Kriterier för medlemskap är en viss nivå av omsättning, lönsamhet och samhällsengagemang. Founders Alliance har idag cirka 600 medlemmar i hela Sverige.
www.foundersalliance.com