Jonas af Jochnick är Årets Förebildsentreprenör

Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i
Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Grundkriterierna för att bli nominerad till Årets Förebildsentreprenör, är bland annat att entreprenören operativt har byggt ett bolag med en omsättning över 1 MDKR, är över 65 år och anses ha gjort en livsinsats genom sitt bolagsbyggande. Varje år nominerar Founders Alliance Förebildsråd fyra kandidater till utmärkelsen. Den slutliga vinnaren röstas sedan fram av medlemmarna i Founders Alliance nätverk.

– Jonas är en värdig entreprenör till utmärkelsen, han har lyckats kombinera företagande i 10 miljardklassen med ett stort arbete inom välgörenhet. Det är en livsinsats utöver det vanliga. Jag är glad att välkomna Jonas som förebildsmedlem i Founders Alliance, säger Niclas Carlsson, VD och grundare av Founders Alliance.

Medlemmar i Förebildsrådet
Bicky Chakraborty, Elite Hotels, Monica Lindstedt, Hemfrid, Olof Stenhammar, OMX, Salvatore Grimaldi, Grimaldi Industri, Thomas Rogalin, BITE/Teleperformance Nordic, Bert-Inge Hogsved, Hogia, Ulf Jonströmer, Brainheart, Carin Lindahl, StayInplace, Bengt Nilsson, IFS), Gunnar Rylander Catella, Sven Hagströmer, Öresund, Martin Gren, Axis, Hans Mellström, WM data, Melker Andersson Grupp F12, Robert af Jochnick, Oriflame, Greger Hagelin, WESC, Ayad Al Saffar, KIN Group inkl. Ur & Penn.

För mer information:
Niclas Carlsson, VD och grundare, Founders Alliance (Presstalesman)
0733-10 78 07 niclas.carlsson@foundersalliance.com
Johan Hedlund, PR-och marknadsansvarig, Founders Alliance
070- 910 78 32 johan.hedlund@foundersalliance.com

Om Founders Awards
Founders Awards är en tävling av nätverket Founders Alliance som utser de främsta entreprenörerna i Sverige, i kategorierna Årets Grundare, Årets Portföljbyggare, Årets Unga Entreprenör och Årets Förebildsentreprenör. Uttagningen bygger på delfinaler i fyra regioner (Norr, Väst, Öst, Syd), där de nominerade är utvalda utifrån ett index baserat på historisk prestation (omsättning och lönsamhet), framtidspotential och samhällsengagemang. Vinnarna i varje region går vidare till riksfinal där entreprenörer i Founders Alliance nätverk röstar. Vinnarna inom respektive kategori koras varje år på Entreprenörsgalan i Stockholm Stadshus

Founders Alliance är ett nätverk för Sveriges främsta entreprenörer. Vår ambition är att utveckla våra medlemmars verksamhet och förbättra affärsklimatet för Sveriges entreprenörer. Kriterierna för medlemskap är en viss nivå av omsättning, lönsamhet och samhällsengagemang. Founders Alliance har idag cirka 600 medlemmar i hela Sverige. Läs mer på www.foundersalliance.com

Län i region Norr: Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands, Västernorrlands, Gävleborgs, Kopparbergs
Län i region Öst: Örebros, Gotlands, Östergötlands, Södermanlands, Uppsala, Stockholms
Län i region Syd: Skaraborgs, Göteborgs och Bohus län, Hallands, Älvsborgs, Värmlands, Västergötlands
Län i region Väst: Västmanlands, Jönköpings, Kronobergs, Kalmars, Kristianstads, Blekinges, Malmöhus