Malmöföretaget Kjell & Companys grundare - Årets Grundare Syd 2013

Malmöföretaget Kjell & Companys grundare - Årets Grundare Syd 2013

Grundarna av hemelektronikföretaget Kjell & Company mottar priset som Årets Grundare och Årets Entreprenörsföretag Syd på Entreprenörsgalan Syd 2013. Bakom utmärkelsen står entreprenörsnätverket Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners.

Butikskedjan Kjell & Company grundades år 1990 av bröderna Mikael, Marcus och Fredrik Dahnelius, samt pappa Kjell. Drivna av ett stort intresse för elektronik och tekniska småprylar öppnade de en butik för elektroniktillbehör på Triangeln i Malmö. Idag har bolaget 70 butiker på 39 orter runt om i Sverige. Kjell & Company har Nordens bredaste sortiment av tillbehör till hemelektronik. Sortimentet innefattar över 7000 artiklar med allt från till exempel iPhoneskal till antenninstallationstillbehör.

Man blir glad och stolt. Det är kul att få uppmärksamhet, vi är lite osynliga i vårt entreprenörskap, och det är inte så ofta detaljhandeln syns, säger Mikael Dahnelius.

– Kjell & Company är ett företag som inspirerar till uthållighet och framgångsrikt företagsbyggande. Det är oerhört roligt att få lyfta fram ett sådant företag och dess grundare på Entreprenörsgalan Syd, säger Founders Alliance grundare Niclas Carlsson.

Om utmärkelsen Årets Grundare

Årets grundare inkluderar grundarna av alla bolag i Sverige med över 100 Mkr i nettoomsättning, 10 Mkr i årsresultat och 10 anställda som är startade mellan 1958 och 2006. Founders Awards ranking baserar sig på tre index: historisk prestation för omsättning och lönsamhet, framtidspotential om hur länge och stort entreprenören kan och vill bygga bolaget, samt samhällsnytta baserat på sysselsättning, skatt och samhällsengagemang.

Niclas Carlsson, tel: 0708-10 78 05, e-post: niclas.carlsson@foundersalliance.com

Regions

Founders Alliance är ett affärsnätverk för Sveriges främsta entreprenörer. Founders Alliance startades 2001 som ett forum för grundare med erfarenhet av att bygga starka tillväxtföretag. Vår ambition är att utveckla våra medlemmars verksamhet och förbättra affärsklimatet för Sveriges entreprenörer. Kriterier för medlemskap är en viss nivå av omsättning, lönsamhet och samhällsengagemang. Founders Alliance har idag cirka 600 medlemmar i hela Sverige.
www.foundersalliance.com