Multifunktionell klocka ledde till vinst i tävlingen ”Årets Unga Entreprenör Öst 2011”

Entreprenörsgalan den 11 maj 2011

24-åriga Mai-Li Hammargren från Stockholm har utsetts till ”Årets Unga Entreprenör Öst 2011” på årets händelse för östra Sveriges främsta entreprenörer och entreprenörsvänner – Entreprenörsgalan Öst 2011. Finalister från hela regionen tävlade om den hedervärda titeln, som alltså vanns av grundaren av klockföretaget Mutewatch. Priset delades ut på Stockholms Stadshus den 11 maj.

Årets Unga Entreprenör 2011 är Stockholmaren Mai-Li Hammargren, 24 år. Mai-Li grundade Mutewatch AB 2009 och produkten Mutewatch är en klocka med dold touch screen, USB och alarm i form av en vibration. Produkten är ännu inte lanserad men man har sålt 7750 klockor på förhandsbokning och kommande återförsäljarna är bland annat Colette i Paris och NK i Stockholm. Beräknad omsättning för 2010/2011 är 4 miljoner kronor.

– Det känns mer omtumlande än jag trodde. Nu ska vi knyta ihop påsen. Vi har tagit emot förhandsbeställningar på 10 000 klockor och börjar sälja klockan nu i juli. Det är tack vare nätverk som jag har fått investeringar och kommit såhär långt, säger Mai-Li Hammargren.

– Mai-Li är otroligt fokuserad på att få Mutewatch att flyga, säger Fredrik Hagenius, grundare av Young Entrepreneurs of Sweden. Tack vare time management har hon redan kommit otroligt långt med företaget samtidigt som hon lyckats ta dubbla masters på två av Europas topprankade universitet. Att hon dessutom har byggt upp ett imponerande nätverk av kunder, återförsäljare, investerare, personal och andra personer som ideellt vill hjälpa till att förverkliga Mai-Lis dröm över hela världen är otroligt inspirerande. Mai-Li kommer att bli något riktigt stort, avslutar Fredrik Hagenius.

300 av östra Sveriges främsta entreprenörer har fått möjlighet att rösta fram sin favorit bland fem finalister i regionen. Förutsättningen för att bli korad till Årets Unga Entreprenör Öst är att man är mellan 13-25 år gammal, har uppnått framgång och ses som en framtida förebild.

Bakom tävlingen står Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners, med Stockholms stad och Grant Thornton i spetsen. Utmärkelsen Årets Unga Entreprenör Öst syftar till att främja unga entreprenörers tillväxtvilja och framgång för att på lång sikt öka antalet värdefulla arbetstillfällen. Årets Unga Entreprenör Öst är en av fyra regionala deltävlingar i Årets Unga Entreprenör som i september varje år utses på det årliga eventet Entreprenörsgalan Sverige 2011.

Vinnaren i kategorin Årets Entreprenör Öst var Johan Skarborg och Jeremias Andersson, grundare till Academic Work. Till Årets Förebildsentreprenör valdes Signhild Arnegård Hansen.

Prisutdelare under kvällen var Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd i Stockholm. Talare var Greger Hagelin, grundare av WESC.

Mai-Li Hammargren, Mutewatch AB, 073-713 05 00, mai-li@mutewatch.com

Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance. Tel: 0733-10 78 07. niclas.carlsson@foundersalliance.com

Founders Alliance är ett nätverk för Sveriges främsta entreprenörer. Vår ambition är att utveckla våra medlemmars verksamhet och förbättra affärsklimatet för Sveriges entreprenörer. Kriterier för medlemskap är en viss nivå av omsättning, lönsamhet och samhällsengagemang. Founders Alliance har idag cirka 600 medlemmar i hela Sverige. www.foundersalliance.com