Sjötransportföretaget Northern Offshore Services vann igår utmärkelsen Årets Grundare Sverige 2015 som delades ut av H.K.H Prins Daniel

David Kristensson, Michael Kristensson och Martin Landström, grundarna av Northern Offshore Services tog igår emot utmärkelsen Årets Grundare Sverige 2015. Priset delades ut av H.K.H Prins Daniel på Entreprenörsgalan 2015, som hölls i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm. Tidigare under dagen hade de tre nominerade företagen presenterat inför en jury bestående av framstående entreprenörer. Bakom utmärkelsen Årets Grundare står entreprenörsnätverket Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners.

Juryns motivering löd:

”Dessa entreprenörer har visat stort mod genom att våga satsa och ta risker inom en kapitalintensiv bransch. De fortsätter att utveckla nya koncept och idéer inom sin nisch, och bidrar därigenom till innovation, samhällsnytta och hållbarhet för framtiden. Ägarna till detta familjeföretag drivs av passion och samsyn, och i kombination med bra marginaler har företaget stor potential att fortsätta växa och utvecklas.”

De tre grundarna startade Northern Offshore Services tillsammans 2009. De kommer alla tre från entreprenörsfamiljer inom sjöfart, och David och Martin är utbildade sjökaptener. Med denna bakgrund såg de en nisch på marknaden som blev grunden för deras affärsidé, att transportera servicepersonal och utrustning till och från havsbaserade vindkraftverk i snabbgående katamaraner. Idag är de ledande på att utveckla och bygga nya fartyg särskilt anpassade för uppdragen. Företagets motto är BÄST 365 – vilket innebär att alltid vara bäst, oavsett om det gäller service till kunderna eller att ge personalen möjlighet till utbildning och utveckling. Northern Offshore Services har kontor i Göteborg och Köpenhamn.

– Det är omtumlande och fantastiskt! Vi vågade inte tro att vi vunnit förrän de sagt hela namnet, och vi är ödmjuka inför vår vinst, det var väldigt bra företag som var nominerade. Det var en tuff men mycket kunnig jury som ingav respekt, och det var kul att få träffa sådana ikoner och förebilder. Vi vill också tacka våra medarbetare, föräldrar och familjer som är med oss på resan.

Utmärkelsen Årets Grundare inkluderar grundarna av alla bolag i Sverige med över 100 Mkr i nettoomsättning, 10 Mkr i årsresultat och 10 anställda. Rankingen baserar sig på tre index:

Historisk prestation - omsättning och lönsamhet

Framtidspotential – ägarandel, hur länge och stort entreprenören kan och vill bygga bolaget, utlandsetablering.

Samhällsnytta - sysselsättning, skatt och samhällsengagemang.

Juryn för Årets Grundare:

Bertil Hult – EF Education First

Anders Wall – Beijer Alma

Shori Zand – Avesina

Niklas Adalberth – Klarna

Percy Barnevik – Hand-in-Hand

– Sverige behöver fler Entreprenörer som Northern Offshore Services grundarna, som bidrar till utveckling och hållbarhet i samhället. Det är imponerande att se hur de har skaffat sig en framstående position inom sjöfartsbranschen, och det ska bli spännande att följa dem och se hur de kommer att fortsätta utvecklas, säger Niclas Carlsson, VD och grundare av Founders Alliance.

Founders Alliance: Kajsa Nordström, 073-7168634, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

Northern Offshore Services: David Kristensson, 076-180 80 01, david.kristensson@n-o-s.eu

Tags

Founders Alliance företräder entreprenörerna i Sverige och drivs av 600 medlemmar som har 3000 bolag med över 250 000 anställda.  Medlemmarna samverkar för att göra varandra mer framgångsrika och att utveckla samhället genom ökat entreprenörskap .www.foundersalliance.com