Utmärkelsen Årets Grundare Norr till norrländska Snö of Swedens grundare Lena Jonsson Näslund

Lena Jonsson Näslund, grundaren av Snö of Sweden mottar utmärkelsen Årets Grundare Norr på Entreprenörsgalan Norr 2013. Bakom utmärkelsen står entreprenörsnätverket Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners.

Sedan 2001 har Lena Jonsson Näslund byggt upp ett mångmiljonföretag, där grundstenarna består av importerade kristaller från Brasilien och sötvattenpärlor från Kina.

- Jag blev jätteglad över priset. Alla priser är värdefulla, men det är extra värdefullt när det är entreprenörer som utsett mig. Det finns en substans i priset och att få erkännand av entreprenörer, säger Lena Jonsson Näslund.

Lena kom in på entreprenörsbanan genom sitt tidigare arbete som resebyråchef på SAS. Efter många vändor till Kina hade hon fått upp ögonen för kinesiska vackra textilier. Smycken och ringar var från början en sidoverksamhet. Snart visade det sig däremot vara designade smycken som för tankarna till Sverige och Jämtland hon skulle satsa på. Snö of Sweden omsätter idag 120 miljoner, har totalt 230 anställda varav 23 på huvudkontoret. Produkterna finns över hela världen genom egna butiker, agenter och distributörer. Den senaste butiken öppnades nyligen i Abu Dahbi.

- Det är oerhört roligt att få lyfta fram ett internationellt företag inom en så pass konkurrensutsatt bransch och dess grundare på Entreprenörsgalan Norr, säger Founders Alliance grundare Niclas Carlsson.

Om utmärkelsen Årets Grundare

Årets grundare inkluderar grundarna av alla bolag i Sverige med över 100 Mkr i nettoomsättning, 10 Mkr i årsresultat och 10 anställda som är startade mellan 1958 och 2006. Founders Awards ranking baserar sig på tre index: historisk prestation för omsättning och lönsamhet, framtidspotential om hur länge och stort entreprenören kan och vill bygga bolaget, samt samhällsnytta baserat på sysselsättning, skatt och samhällsengagemang.

Niclas Carlsson, grundare och vd Founders Alliance. Tel: 070-810 78 05. niclas.carlsson@foundersalliance.com

Lena Jonsson Näslund, lena@snoofsweden.com

Regions

Founders Alliance är ett affärsnätverk för Sveriges främsta entreprenörer. Founders Alliance startades 2001 som ett forum för grundare med erfarenhet av att bygga starka tillväxtföretag. Vår ambition är att utveckla våra medlemmars verksamhet och förbättra affärsklimatet för Sveriges entreprenörer. Kriterier för medlemskap är en viss nivå av omsättning, lönsamhet och samhällsengagemang. Founders Alliance har idag cirka 600 medlemmar i hela Sverige.
www.foundersalliance.com