Wibax grundare Bo Wiklund: Årets Förebildsentreprenör

Wibax grundare Bo Wiklund: Årets Förebildsentreprenör

Bo Wiklund uppmärksammas för sitt hårda entreprenörsarbete med Wibax då han igår mottog priset som Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Norr 2013. Bakom utmärkelsen står entreprenörsnätverket Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners.

Bo Wiklund fick tidigt inblick i hur det är att driva företag genom sin pappas sågverksverksamhet.  Det blev också med koppling till träindustrin som han fortsatte sin karriär efter teknik-och ekonomistudier. Efter en snabb karriär inom Skanska tog entreprenörslusten över och 1986 startade han sitt bolag Wibax som verkar inom kemibranschen. Med en egen sjöterminal och egna tank- och kembilar sysselsätter Wibax idag 130 personer och har en omsättning på ca 600 miljoner. Trots lågkonjunkturen är bolaget på god väg mot miljardomsättning.

- Utmärkelsen är en bekräftelse på att jag gjort rättoch lyckats, och att omgivningen också tycker det. Det var klokt av mig att gå med i Founders Alliance med alla relationer och utbyten i företagsvärlden, säger Bo Wiklund.

– Bo Wiklund är en stor förebild för Sveriges entreprenörer. Han förenar framgångsrikt och ansvarsfullt företagsbyggande med sitt omfattande miljöarbete, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och vd.

Om utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör

Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Norr. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Niclas Carlsson, grundare och vd Founders Alliance, 070-8107805 niclas.carlsson@foundersalliance.com

Bo Wiklund, bo.wiklund@wibax.se

Regions

Founders Alliance är ett affärsnätverk för Sveriges främsta entreprenörer. Founders Alliance startades 2001 som ett forum för grundare med erfarenhet av att bygga starka tillväxtföretag. Vår ambition är att utveckla våra medlemmars verksamhet och förbättra affärsklimatet för Sveriges entreprenörer. Kriterier för medlemskap är en viss nivå av omsättning, lönsamhet och samhällsengagemang. Founders Alliance har idag cirka 600 medlemmar i hela Sverige.
www.foundersalliance.com