National Geographic: 13 starka minuter av kommande dokumentären Helvetet på jorden: IS framfart och Syriens fall

Med anledning av den kemiska attacken i Syrien släpper Sebastian Junger och Nick Quested tillsammans med National Geographic nu en 13 minuter lång förhandstitt av dokumentären ”Helvetet på jorden: IS framfart och Syriens fall”. Dokumentären har premiär i sin helhet den 10 juni.

Helvetet på jorden är en rå och ocensurerad dokumentär som skildrar den hårda och nutida verklighet Syriens flyktingar tvingas möta, samt människors gränslösa kamp för att fly. Med nästa 1000 filmade timmar har filmmakarna skildrat flyktingkrisen på nära håll och de människor som lever mitt i den.

Sebastian Junger (Restrepo) och Nick Quested har tidigare gjort tre dokumentärfilmer tillsammans om kriget i Afghanistan. De understryker vikten av att belysa kriget i Syriens sociala och politiska konsekvenser, där de också målar upp en skrämmande bild av västvärldens roll i IS uppkomst och framfart.

Det 13 minuter långa klippet innehåller en aldrig tidigare visad intervju från 2016 med Michael T. Flynn, före detta amerikansk general som säger: ”Vi måste tillbaka till området för att upprätta någon form av stabilitet för att människor ska kunna återvända till sina hem. Så länge människor tvingas leva på flykt växer sig konflikten starkare för var dag som går.”

Helvetet på jorden: IS framfart och Syriens fall har premiär på National Geographic den 10 juni klockan 21.00.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Sara Lindström, FOX Networks Group, tfn: +46 (0)768-77 79 56, eller e-post: sara.lindstrom@fox.com.

• helvetet på jorden: is framfart och syriens fall