SKY Parklykta nedanför ett av Europas högsta hus

Ny belysning nedanför Wenner-Gren Center

Wenner-Gren Center uppfördes åren 1959-1961. Byggnaden var det första höghus i landet som genomförts i stålkonstruktion och på sin tid Europas högsta byggnad med en stomme i stål. För att ytterligare förstärka intrycket av ett mycket högt hus har höghusdelen utförts avsmalnande med tilltagande höjd. Kortsidorna är täckta av grovkorrugerad plåt, där trapphuset markerar sig genom ett högt, vertikalt fönsterband. Långsidorna är klädda med färgat fasadglas, en mycket modern fasadutformning för sin tid.

Arkitekterna Sune Lindström och Alf Bydén ritade huset. Fox Belysning levererade nya parklyktor nedanför huset. I mars 2020 tändes de, nästan 60 år efter att bygget var klart…
Ljusdesign: AFRY / Light Bureau
Foto: Fox Belysning