Intervju: Så bygger Omega Pharma en stark, sund och positiv kultur!

Att skapa en positiv och sund kultur är något många organisationer strävar efter. För att lyckas behöver kulturen genomsyras av bra och tydliga värderingar som låter medarbetarna frigöra sin potential på ett hållbart sätt. Det krävs också ett genuint engagemang från ledarna som behöver vara trovärdiga förebilder. Vi passade på att ställa några frågor till Oivi Jacobsson, HR Manager Northern Europe på Omega Pharma Nordic för att se hur de jobbat med att skapa en vinnande kultur i sin organisation.

Berätta lite om dig själv! Vad gör du professionellt och vad är dina privata passioner?

- Jag har arbetat på Omega Pharma Nordic i snart 3 utvecklande år. Här ser jag det som min främsta uppgift att vara som ett nav som genererar synergier och ser till att alla hos oss får de bästa möjligheterna att skapa och utföra sina jobb så effektivt, bra och tillfredställande som möjligt.

Lite kuriosa om mig är att jag är den enda personen i Sverige som heter Oivi i tilltalsnamn, så har man träffat eller hört om en Oivi är det troligtvis jag. På fritiden fyller jag på med energi genom att vara med familjen och konsumera mängder av böcker både genom att läsa och lyssna. Jag brinner även för yoga och pistolskytte (men inte samtidigt).

Vad är det bästa med att jobba på Omega Pharma?

- Jag uppskattar att det ges stort personligt ansvar med möjlighet och frihet att utveckla och driva sin roll. För oss handlar det om ett synsätt där vi vill skapa tillit och förtroende, att varje medarbetare själv är bäst lämpad att lägga upp sitt arbete på bästa sätt för att nå sina och företagets mål. Vi har höga ambitioner och tydliga mål, och är övertygade om att det är genom vår gemensamma styrka tillsammans som vi når bäst resultat. Sist men definitivt inte minst måste jag även lyfta fram alla mina kollegor som är helt fantastiska och gör det till en fröjd att gå till jobbet.

Ni på Omega Pharma jobbar med FranklinCoveys program De 7 goda vanorna. Varför bestämde ni er för att jobba med detta program?

- Under de senaste två, tre åren har vi bytt vd, gått över till att ha engelska som arbetsspråk och vuxit mycket vilket ökat mångfalden på bakgrund hos vår personal.Vi har även flyttat till ett nytt kontor där vi arbetar aktivitetsbaserat. Med bakgrund av allt detta var ett av våra huvudmål att ge oss ett gemensamt språk kring hur man prioriterar och samverkar inom organisationen för att driva sant ömsesidigt beroende, där människor arbetar tillsammans, kompletterar varandras styrkor och uppnår mer än de kunde ensamma. Vi ville även ge våra anställda ett konkret verktyg att använda sig av som tar ett helhetsperspektiv på både privat-och arbetsliv. Så istället för att fokusera på många olika modeller, fann vi i De 7 goda vanorna, en modell som vi verkligen tror på och som vi kände skulle stärka och ge mest nytta för både oss som företag och för våra anställda.

Ni har valt att förutom HR-medarbetare, utbilda hela ledningsgruppen till internutbildare i programmet, varför gjorde ni det och vad har det gett för effekt?

- Att jag utbildade mig i programmet från start var främst för att kunna ha full kontroll över processen samt innehållet och även kunna anpassa det något för att göra det till vårt eget. Men den stora framgångsfaktorn för oss har varit att utbilda vår ledningsgrupp i att vara interna tränare istället för att ta in externa tränare. Att ha ledningsgruppen som internutbildare har varit kraftfullt och lett till bättre möjligheter att skapa kontinuerligt förstärkning och synliga förebilder. För ledningsgruppen har det även inneburit stärkande samarbete då vi utbildar i par och har alternerat vem man utbildar tillsammans med.

Hur har ni praktiskt jobbat med De 7 goda vanorna hos er och varför?

- Vi vill skapa en miljö där De 7 goda vanorna integreras överallt. Detta innebär att man kan höra De 7 goda vanorna i vårt språk, se De 7 goda vanorna porträtteras i miljön, i möten och att vi kontinuerligt arbetar aktivt med att förstärka De 7 goda vanorna i företagskulturen. Som ett exempel hade vår senaste konferens temat ”Paradigm Shifting Nordic Conference” som kommer från ett av avsnitten ur workshopen. Nästa konferens som är under planeringen kommer även den att ha ett tema kopplat till De 7 goda vanorna.

Från början utbildade vi hela vår nordiska organisation i mindre grupper och olika konstellationer under våren 2015. Därefter har vi utbildat kontinuerligt då vi har haft nyanställda och anställda som kommit tillbaka från föräldraledighet. Hittills är vi uppe i 170 personer som utbildats.

Har det gjort någon extra skillnad att ha egna utbildare i organisationen?

- Det blir en stark trovärdighet och kontinuitet när man använder sig av interna tränare. Utöver att de blir förebilder kan de även ha lättare att bemöta frågor och konkretisera hur det är att leva efter De 7 goda vanorna i just vår organisation. Eftersom det blivit så bra med att ha ledningsgruppen som interntränare ser vi just nu på möjligheten att utöka antalet interntränare inom vår organisation. Det finns även fantastiska vinningar i den egna utvecklingen i att få möjligheten att vara interntränare.

Vad har du för tips till någon som funderar på att bli intern tränare eller certifiera sina medarbetare så att de kan bli interna tränare?

- Alla kan bli interna tränare. Materialet är så bra och professionellt uppbyggt så att även om det är olika personer med skiftande grad av utbildarerfarenhet så kommer slutresultatet att bli lika bra för kursdeltagaren.

Vad har det gett för konkreta resultat att jobba med De 7 goda vanorna ser du?

- Vi kan tydligt se att vi redan uppnått eller är på god väg att uppnå många av de mål vi satte upp. Bland annat har vi redan uppnått att få ett gemensamt språk, bättre synergier och gemenskap. Vi har även blivit bättre på att ha ett proaktivt angreppssätt med tydlighet kring målet i sikte. Genom att välja rätt väg tidigare och fokusera på rätt saker sparar vi både tid och pengar som även leder till en känsla av ett mer meningsfullt och tillfredsställande arbete.

Sist men inte minst, om du bara kunde ta med dig en vana till en öde ö, vilken skulle det vara och varför?

Det skulle få bli vana ett, Var proaktiv. Med paradigmet att jag sitter i förarsätet trots omständigheterna och genom att fokusera på min circle of influence är jag övertygad om att jag skulle skapa en bra tillvaro för mig oavsett om jag valde att stanna eller försökte ta mig därifrån.

Intervju av: Rebecca Cannerfelt