Fredrika Bremer Förbundet startar kampanjen Bra pension!

Med lansering på Södra Teatern i Stockholm den 9 april kl. 19.00 (med efterhands sändning på www.abfplay.se) sätter Fredrika Bremer förbundet ljuset på frågan om jämställda pensioner!

Louise Lindfors, projektledare och styrelseledamot i Fredrika Bremer förbundet:

- Under arbetet med detta blev vi väldigt oroade över hur statisktiken faktiskt ser ut; för kvinnor idag och även prognosen för yngre generationer. Hälften av alla kvinnor beräknas få garantipension, dvs runt fem-sex tusen att leva på efter skatt! Vem klarar sig på det? Fredrika Bremer förbundet och alla som engagerat sig med oss kommer att skriva debattinlägg, kontakta press och TV och föra väsen på sociala medier, det här är en politisk bomb som vi måste våga ta tag i!

En omfattande förstudie med kontakter på ett stort antal banker och försäkringsbolag samt de oberoende experterna Joel Dahlberg, privatekonomisk reporter på Svenska Dagbladet och Birgitta Piper, mångårig medarbetare på Sydsvenska Dagbladet och privatekonomisk rådgivare på M-magasin, har byggt grunden för kampanjen som vill ge råd samt väcka opinion. Kommunikationsstrategin är framtagen i samarbete med PR-byrån FRAU och Lina Thomsgård och hennes team Hermes Holm och Linnea Kallberg.

Vårens aktiviteter och engagerade personer:

Debattartikel för publicering i dagspress av Sonja Schwartzenberger, Birgitta Piper, Birgitta Wistrand, Louise Lindfors mfl.

Webtest www.fredrikabremer.se/brapension med filmer av Bianca Kronlöf: lanseras 9 april och kommer spridas på sociala medier! Bianca Kronlöf har vunnit en stor publik med sina Snubben-filmer på You tube och den senaste filmen om vardagsrasism och sexism, Så jävla PK, som hon producerat tillsammans med sin syster Tiffany Kronlöf har laddats ner över 400 000 gånger! http://www.youtube.com/watch?v=aZ1Ts3Mcpkw

Event på Kägelbanan, Södra Teatern i Stockholm 9 april, fritt inträde:

Samtal kl19.30: Alexandra Pascalidou, Birgitta Piper och Joel Dahlberg. Efter samtalet livemusik med Petra Marklund/September, Shima Niavarani och stand-up med Bianca Kronlöf. Ett samarrangemang med M-magasin och ABF-Play.

Bra pension! http://www.fredrikabremer.se/sv.html/verksamhet-bra-pension
Läs mer om eventet här: http://www.fredrikabremer.se/sv/Kalender.mvc/KalenderArchive/142

Södra teatern: http://www.sodrateatern.com/sv/Program-och-biljetter/Evenemang/Bra-pension-med-Fredrika-Bremer/

M-magasin: http://www.m-magasin.se/mappienyheter/Missa-inte-Birgitta-Piper-om-pensioner-hos-Fredrika-Bremerforbundet