Sari Brody får Birgitta Wistrands pris för jämställt ledar- och mentorskap

Sari Brody, Global Gender and Diversity Manager hos IKEA Gruppen, får Birgitta Wistrands pris för jämställt mentor- och ledarskap. Få känner till hur långt IKEA Gruppen, med sina drygt 13000 medarbetare i 29 länder, har nått i sitt jämställdhetsarbete. Idag är 48 procent av alla chefer kvinnor, koncernledningen har 40 procent kvinnor. Det bygger på visionen om att jämställdhet är en mänsklig rättighet och att alla anställda har rätt till utveckling.

Att nå jämställdhet har krävt insatser av alla ledare men det är Sari Brody, Global Manager for Gender and Diversity, som representerar de samlade insatserna. Hon är stationerad i San Diego, USA och kommer till Stockholm för att ta emot priset och dela med sig av sina erfarenheter om hur hon förändrat attityder och motstånd.

Prisutdelningen äger rum den 12 januari. Under seminariet deltar även:

Helen Duphorn, med erfarenhet från många linjeledande befattningar samt IKEA Gruppens koncernledning, presenterar tankarna bakom strategin och betydelsen av att både män och kvinnor tar ansvar i förändringsprocessen.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet och en av initiativtagarna till priset inleder på temat ”En ledare är mer än tio chefer”.

Charlotte Holgersson, docent på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan vet mer än de flesta om mansdominansen på ledande positioner och vad som händer med jämställdheten på näringslivets topp.

När: 12 januari 2017 kl 16.00-18.00

Var: Konstakademien, Jakobsgatan 27 C, hörnet Fredsgatan

Vi bjuder på sprudlande vin med härligt tilltugg efter seminariet

Anmälan: Senast den 10 jan till kansli@fredrikabremer.se