Pressmeddelande -

​Fira årets jul med O.P. Anderson och recept skapade av krögaren Fredrik Eriksson

Nu är det snart jul igen och för många kommer den se annorlunda ut på grund av den rådande situationen. Därför är det viktigare än någonsin att hålla fast vid våra traditioner. För att hylla gemenskapen kring de kulinariska inslagen som förknippas med julen bjuder O.P. Anderson tillsammans med Fredrik Erikssons restauranger in till en smakresa som visar upp det perfekta äktenskapet mellan mat och snaps

Genom smakkombinationerna får man följa med på en odyssé där matkreatören tillika krögaren Fredrik Eriksson skapat en välkomponerad meny till vilken Jonas Odland, Master Blender och kryddmästare för O.P. Anderson, omsorgsfullt matchat lika många snapsar. Både recept och snapsar har sina ursprung i svenska råvaror och traditioner med julens smaker som utgångspunkt.

Det blir en jul i år också och på Restaurang Nationalmuseum och Långbro Värdshus kommer vi traditionsenligt servera julmåltider lagade från grunden och med stor kärlek till råvaran och svenska mattraditioner, säger Fredrik Eriksson. Vi kommer erbjuda såväl klassiker som nyskapande rätter. Nytt för i år på Restaurang Nationalmuseum är att gästen även får möjlighet att njuta av julmaten hemma eller på företaget med catering av både julbord och jultallrik. På Långbro Värdshus serveras delar av årets julbord i tält utanför restaurangen för att kunna erbjuda en coronasäker måltid, säger Fredrik.

Akvavit är en del av det svenska dryckesarvet och förtjänar en central plats på julbordet tillsammans med högtidens rätter.

Snapsen har en fantastisk förmåga att förhöja smaken på maten om den serveras och dricks på rätt sätt. Det bästa sättet är att smutta på snapsen tillsammans med maten och inte svepa den iskall, säger Jonas Odland. Att kombinera rätt snaps med rätt mat ger en oslagbar smakupplevelse där företeelserna är goda var för sig men där de tillsammans höjer varandra, avslutar Jonas.

Bjud in nära och kära till en smakresa med mat och snapsar i ljuv förening där du bjuder på Fredriks recept och Jonas tillhörande snapsar. Maten och drycken finns även att avnjutas både på Långbro Värdshus och Restaurang Nationalmuseum.