Viktigt steg framåt för flytande vindkraftsparken Mareld

Viktigt steg framåt för flytande vindkraftsparken Mareld

Sveriges geologiska undersökning (SGU) föreslår att regeringen godkänner Freja Offshores ansökan om att anlägga undervattenskablar inom den havsbaserade vindkraftsparken Mareld, ca 40 kilometer väster om Lysekil. Därmed tas ett viktigt steg framåt för vindkraftsparken.

Freja Offshore har ansökt om att bygga den havsbaserade vindkraftsparken Mareld, ca 40 kilometer väster om Lysekil. Fullt utbyggd bedöms Mareld kunna leverera 12 TWh årligen, och därmed täcka en stor del av det ökade elbehovet i Västra Götalandsregionen.

Parallellt med ansökan om att bygga havsvindparken har Freja Offshore också ansökt till regeringen om att anlägga undervattenskablar för det interna kabelnätet som krävs för driften av vindkraftparken Mareld. Dessa kablar är nödvändiga för att elen från varje vindkraftsverk ska kunna kopplas till en transformatorstation, varifrån den i nästa steg ska skickas in till land.

Regeringen har gett Sveriges Geologiska Undersökningar (SGU) i uppdrag att utreda ansökan om internkabelnätet, som nu har återkommit med ett positivt besked. Nu återstår ett formellt godkännande från regeringen.

- Beskedet från SGU är ett viktigt steg på vägen för vindkraftsparken Mareld. Det är många som väntar otåligt på att elen ska börja produceras, inte minst den västsvenska industrin, säger Carl Dandanell, VD på Freja Offshore.

Till grund för bedömningarna ligger ett omfattande underlag där man bland annat undersökt vilken påverkan undervattenskablarna kommer få på framförallt marina djurarter och havsbotten men även kulturmiljö i form av gamla vrak. Analyser har även gjorts av bland annat landskapsbild, fågelförekomst, sedimentspridning och ljudutbredning.

- Hållbarhet är en ledstjärna i alla delar av projektet Mareld. Från rotorbladets yttersta vingspets till undervattenskablarna på havets botten, allt ska göras med minsta möjliga miljöpåverkan, säger Carl Dandanell, VD på Freja Offshore.

Ansökan om att bygga själva vindkraftsparken Mareld lämnades in till regeringen den 18 april 2023 och ligger för närvarande för beredning hos Länsstyrelsen i Västra Götaland, som kommer att återkomma till regeringen med en rekommendation senast den 14 juni 2024.

Regioner

Freja Offshore AB är ett joint venture mellan norska Mainstream Renewable Power och svenska Hexicon, etablerat för att utveckla, bygga och driva flytande vindkraftsparker till havs i Sverige. Med samlad erfarenhet från offshore-projekt i Nordsjön och runtom i världen vill bolaget bidra till en hållbar energiomställning med tredje generationens vindkraft; flytande vind - elproduktion bortom horisonten.

Johan Flink Karlström

Presskontakt Kommunikatör Kommunikation 0721826738

Välkommen till Freja Offshore!

Freja Offshore
Östra Järnvägsgatan 27